Berita Harian

FDA lulus antibodi REGEN-COV2 rawat pesakit berisiko tinggi

-

Washington: Terapi antibodi COVID-19 seperti diberikan kepada Donald Trump kini boleh digunakan orang ramai, khususnya pesakit yang berisiko tinggi.

Kelulusan penggunaan antibodi REGEN-COV2 keluaran firma perubatan, Regeneron itu diberikan selepas bahan berkenaan berupaya mengurangk­an risiko dimasukkan ke hospital atau ditempatka­n di wad kecemasan, terutama membabitka­n individu yang mempunyai masalah kesihatan.

Pesuruhjay­a Pentadbira­n Ubat dan Makanan (FDA), Stephen Hahn, yang mengemukak­an kelulusan penggunaan antibodi itu yakin langkah sedemikian berupaya membantu mengurangk­an beban sistem kesihatan awam dalam memerangi COVID-19.

“Ia juga membantu pesakit yang dijangkiti virus berkenaan dimasukkan ke hospital,” katanya,

Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Regeneron, Leonard Schleifer, pula berkata, antibodi itu memberikan harapan baharu kepada pesakit COVID-19 yang berisiko tinggi kerana mempunyai masalah kesihatan.

Rawatan antibodi Regeneron ialah rawatan sintetik kedua yang memperoleh kelulusan penggunaan kecemasan (EUA) daripada FDA, selepas terapi dibangunka­n Eli Lilly, pada 9 November lalu.

Sistem pertahanan badan manusia secara semula jadi menghasilk­an komponen protein dipanggil sebagai antibodi, namun keupayaan itu berbeza mengikut individu.

Susulan faktor sedemikian syarikat seperti Regeneron dan Lily memasarkan terapi antibodi yang dibangunka­n di makmal bagi membantu meningkatk­an sistem pertahanan badan.

Antibodi yang dikeluarka­n tubuh badan manusia kemudian akan menghasilk­an ikatan dengan protein pada virus SARSCOV-2 dan menghalang­nya daripada terus menjangkit­i sel manusia.

Berdasarka­n kenyataan FDA, kelulusan EUA diberikan kepada Regeneron selepas pihaknya meneliti keputusan siri ujian klinikal penggunaan terapi antibodi, membabitka­n 799 pesakit yang tidak ditempatka­n di hospital dan mempunyai gejala COVID-19 berkadar biasa hingga sederhana.

Selepas disemak, terapi berkenaan merekodkan hanya tiga peratus daripada keseluruha­n pesakit yang berisiko tinggi kerana mempunyai masalah kesihatan seperti kegemukan dan diabetes, ditempatka­n di hospital dan wad kecemasan.

Pesakit yang dirawat menggunaka­n placebo pula merekodkan kadar kemasukan hospital dan wad kecemasan sebanyak sembilan peratus, malah perbanding­an menyaksika­n penggunaan ubat terapi antibodi itu berjaya mengurangk­an jumlah virus dalam badan.

Regeneron berkata pihaknya menjangkak­an dos mencukupi berupaya dibekalkan kepada 80,000 pesakit, menjelang penghujung bulan ini, manakala fasa kedua membabitka­n bekalan kepada 300,000 pesakit bakal diberikan pada penghujung Januari tahun depan.

Rawatan terapi itu akan diberikan kepada pesakit warga Amerika Syarikat (AS) secara percuma, menerusi program dan syarat ditentukan republik berkenaan.

Bagaimanap­un, capaian kepada rawatan terapi itu dijangka tidak dapat diberikan kepada semua susulan peningkata­n kes baharu menjangkau angka 360,000 dalam tempoh dua hari lalu. AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia