Berita Harian

Enam kluster hasil saringan di tempat kerja

-

Putrajaya: Enam kluster baharu akibat COVID-19 dilaporkan semalam dan semuanya dikesan hasil saringan di tempat kerja.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata dua kluster dikesan di Selangor dan satu kluster masing-masing di Kuala Lumpur, Johor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang.

Katanya, kluster pertama dikesan di daerah Klang yang dikenali sebagai Kluster Sungai Putus hasil saringan di tempat kerja membabitka­n sebuah kilang dan sehingga kini sudah menjangkit­i 427 individu.

Majoriti kes yang positif COVID-19 adalah dalam kalangan warga asing.

“Kluster kedua dikesan di daerah Gombak yang dikenali sebagai Kluster Erima hasil saringan individu bergejala.

“Berikutan itu pihak majikan melaksanak­an saringan terhadap kesemua pekerjanya dan mendapati 28 individu lagi positif COVID-19.

“Bagi kluster ketiga ia dikenali sebagai Kluster Tapak Bina Jalan Berangan di daerah Lembah Pantai, Titiwangsa dan Kepong.

“Kes indeks dikesan positif hasil saringan bersasar yang dijalankan di sebuah tapak pembinaan dan sehingga kini seramai enam individu sudah dijangkiti,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Dr Noor Hisham berkata, kluster seterusnya dikenali sebagai Kluster Langkasuka dikesan di daerah Kulai dan Johor Bahru serta sudah menjangkit­i 14 individu.

“Kluster kelima dikenali sebagai Kluster Jalan College membabitka­n daerah Seremban dan kini sudah menjangkit­i 11 individu, manakala kluster keenam dikenali sebagai Kluster Jalan Keluang dikesan di Timur Laut, Barat Daya, Seberang Perai Utara dan Seberang Perai Selatan di Pulau Pinang dan kini sudah menjangkit­i 16 individu,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia