Berita Harian

Hakisan pantai Kampung Pengkalan Maras meruncing

Dana RM800,000 sudah disedia, tetapi tender belum selesai

- Oleh Ahmad Rabiul Zulkifli bhnews@bh.com.my

Kuala Nerus: Masalah hakisan di Kampung Pengkalan Maras dijangka berlarutan hingga ke Pantai Batu Rakit dan Merang, Setiu, di sini, jika tindakan segera tidak dilakukan pihak bertanggun­gjawab.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Rakit, Bazlan Abd Rahman, berkata peruntukan segera berjumlah RM800,000 sudah diluluskan pada peringkat Pusat bagi menangani masalah hakisan di sekitar kawasan Pantai Pengkalan Maras di sini.

Bagaimanap­un, katanya, sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil oleh pihak berkaitan untuk mencegah berlakunya hakisan di pantai itu.

“Saya difahamkan, kelewatan tindakan berikutan sistem tender yang memakan masa, sedangkan masalah terbabit memerlukan kerja membaikpul­ih segera.

“Tidak sepatutnya masalah hakisan itu hanya diberi perhatian pada musim tengkujuh saja, sedangkan ia perlu dibaik pulih lebih awal sebelum musim tengkujuh berlaku,” katanya.

Beliau berkata, sepanjang jarak 15 kilometer kawasan Pantai Tanjung Gelam hingga ke Pantai Pengkalan Maras sudah terhakis pada musim tengkujuh.

“Sudah banyak rumah, bangunan, kedai, taman permainan yang musnah akibat masalah hakisan itu.

“Tanah perkuburan juga semakin terhakis sekarang dan dijangka akan turut musnah. Jadi, tindakan segera perlu diambil bagi mengatasin­ya,” katanya.

Bazlan berkata, hakisan yang berlaku di pantai di kawasan Batu Rakit menyebabka­n kerosakan tempat tumpuan umum.

“Sedih melihat pantai yang dulunya cantik dengan pasirnya yang halus dan memutih kini bertukar wajah serta menjadi kawasan hakisan yang tidak lagi dikunjungi,” katanya.

Hakisan pantai

 ?? (Foto Zatul Iffah Zolkiply/bh) ?? di Kampung Pengkalan Maras, Kuala Nerus perlu ditangani segera.
(Foto Zatul Iffah Zolkiply/bh) di Kampung Pengkalan Maras, Kuala Nerus perlu ditangani segera.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia