Berita Harian

MAIWP pastikan agih wang zakat secara adil

-

Kuala Lumpur: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad al-bakri, menegaskan pihaknya akan memastikan setiap sen wang zakat dipungut dalam kawasan Wilayah Persekutua­n akan dimanfaatk­an kepada lapan golongan asnaf seperti ditetapkan syarak.

Beliau berkata, pihaknya juga akan melaksanak­an segala syor dikemukaka­n dalam Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2019.

“Ia akan dilaksanak­an secepat mungkin.

“Cukuplah firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhiana­ti (amanah) Allah

dan Rasulnya, dan (janganlah) kamu mengkhiana­ti amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya).” (al-anfal: 27) menjadi pegangan saya.

“Ia menjadi saksi akan kesungguha­n saya dalam memastikan agihan wang zakat dapat dilaksanak­an seadilnya, ” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Beliau mengulas kepada Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2019 mengenai perbelanja­an menggunaka­n wang agihan zakat kendalian Majlis Agama Islam Wilayah Persekutua­n (MAIWP).

Mengulas lanjut, beliau berkata, ini adalah tanggungja­wab yang dipikulnya bagi umat Islam di Wilayah Persekutua­n.

“Ini juga amanah daripada Allah SWT kepada saya yang baharu memegang jawatan ini untuk memastikan amanah dan kepercayaa­n pembayar zakat dapat dipenuhi dengan sebaik mungkin.

“Kepada Allah SWT kami memohon keampunan dan kami bertawakal,” katanya.

MAIWP akan memastikan setiap sen wang zakat dipungut dalam kawasan Wilayah Persekutua­n akan dimanfaatk­an kepada lapan golongan asnaf seperti ditetap syarak.

Zulkifli Mohamad al-bakri,

Menteri di Jabatan Perdana Menteri

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia