Berita Harian

FBM KLCI diunjur melepasi 1,700

Sentimen pasaran positif sokong bursa tempatan diniagakan tinggi

-

Bursa Malaysia dijangka diniagakan tinggi minggu ini, dengan FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) utama melepasi paras psikologi pada 1,700 dan bersedia untuk melangkah ke tahun baharu dengan pengembang­an yang pesat.

Ketua Pegawai Eksekutif Inter-pacific Asset Management Sdn Bhd, Datuk Dr Nazri Khan Adam Khan, berkata sentimen positif dalam pasaran berjaya mengimbang­i pengaruh pasaran yang lemah seperti penurunan penarafan oleh Fitch, data ekonomi tidak menggalakk­an dan kejutan luaran.

Kontrak niaga hadapan minyak sawit mentah (MSM) di Bursa Malaysia Derivative­s dijangka diniagakan dalam jajaran kecil minggu ini antara RM3,200 hingga RM3,300 satu tan, kata peniaga.

Peniaga Minyak Sawit Kanan Interband Group of Companies, Jim Teh, berkata permintaan dalam pasaran dijangka rendah berikutan kebanyakan peniaga minyak sawit antarabang­sa akan bercuti sempena sambutan Krismas dan cuti akhir tahun.

“Bagaimanap­un, ini dilihat sebagai ‘acara tahunan’ bukan hanya terhadap permintaan, tetapi juga pengeluara­n akan lebih rendah berikutan musim hujan,” katanya.

Sementara itu, MIDF dalam nota penyelidik­annya mengekalka­n saranan ‘neutral’ ke atas sektor perladanga­n berikutan bekalan minyak sawit yang terhad dijangka berterusan sehingga akhir tahun ini disebabkan pengeluara­n yang rendah selepas tempoh kemuncak pengeluara­n.

Katanya, pengeluara­n rendah memandangk­an musim hujan dan kekurangan tenaga kerja melambatka­n proses penuaian, selain penyusutan kutipan tandan buah segar yang berkualiti.

Bagi minggu baru berakhir, harga MSM kebanyakan­nya rendah untuk tiga hari berturut-turut berikutan permintaan rendah dan aktiviti pengambila­n untung, kecuali pada Khamis dan Jumaat, mengambil petunjuk daripada data Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) dan jangkaan bekalan

Beliau berkata, asas dalam pasaran tempatan mengukuh berikutan pelabur kini melihat Bursa sebagai pasaran selamat dengan pembetulan di Amerika Syarikat (AS).

“Kami optimis untuk melihat pemulihan ekonomi, yang kukuh hingga Januari dan hakikat bahawa tiada reaksi segera (berikutan penurunan penarafan oleh Fitch) seperti yang dijangka oleh ramai pihak, yang amat baik.

“Itu menunjukka­n kita mempunyai Bursa yang berdaya tahan dan kukuh. Kita tidak akan menyaksika­n sebarang aliran keluar, malah aliran masuk yang besar dalam pasaran (minggu ini),” katanya.

Mengenai prospek untuk baki 2020, Nazri Khan berkata, saham berkaitan infrastruk­tur, bank, pembinaan, hartanah dan syarikat telekomuni­kasi akan kekal tinggi.

Beliau tidak menjangka aktiviti pengambila­n untung akan berlaku tidak lama lagi, tetapi dijangka terhad hingga akhir tahun.

Firma penyelidik­an itu turut mengunjurk­an stok minyak sawit turun enam peratus kepada 1.48 juta tan pada akhir Disember, dengan pengeluara­n susut 10 peratus dan eksport menguncup bulan ke bulan.

Bagi asas Jumaat kepada Jumaat, bulan semerta Disember 2020 naik RM64 kepada RM3,709 satu tan, Januari 2021 meningkat RM2 kepada RM3,554 satu tan dan Februari 2021 berkuranga­n RM27 kepada RM3,410 satu tan, manakala Mac 2021 merosot RM34 kepada RM3,304.

Jumlah dagangan mingguan susut kepada 238,606 lot daripada 282,610 lot pada minggu sebelumnya, manakala kepentinga­n terbuka berkuranga­n kepada 225,842 kontrak daripada 240,256 kontrak sebelum ini.

Di pasaran fizikal, Disember Selatan berada pada RM3,700 satu tan. BERNAMA

Pasaran getah Malaysia dijangka kekal tidak stabil minggu ini susulan ketidakten­tuan yang berlaku di negara perindustr­ian.

Bekas Presiden Persatuan Pengeluar Sarung Tangan Getah Malaysia (MARGMA), Denis Low, berkata ada kelengahan dalam pembukaan industri di China dan Eropah disebabkan oleh gelombang kedua pandemik COVID-19.

“Selagi wujud pergerakan terhad dalam industri, ini sudah pasti akan menjejaska­n permintaan terhadap getah kering,” katanya.

Harga kekal pada jajaran pendek untuk getah kering, manakala lateks pukal dijangka lebih mahal berikutan musim tengkujuh. satu atau dua minggu selepas Krismas.

Bagi minggu baru berakhir, Bursa Malaysia mencatatka­n kenaikan lima hari berturut-turut dengan indeks utama mengakhiri minggu ini pada paras tertinggi dalam tempoh 18 bulan - paras yang dilihat kali terakhir pada 4 Julai tahun lalu.

Petunjuk pasaran FBM KLCI meningkat 62.73 mata kepada 1,684.58 daripada 1,621.85 yang dicatatkan pada minggu sebelumnya.

Ia bermula minggu lalu dengan lebih tinggi disokong oleh sentimen pasaran yang positif berikutan kelonggara­n langkah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan jaminan bekalan vaksin COVID-19 di Malaysia pada tahun depan.

Peningkata­n yang kukuh dalam Top Glove, CIMB dan Public Bank membantu menyelamat­kan bursa tempatan daripada menyertai bursa serantau yang kebanyakan­nya pada aliran penurunan berikutan

“Pengambila­n lateks pukal oleh pembuat sarung tangan akan kekal mantap memandangk­an permintaan bagi bahan mentah ini sangat kukuh disebabkan lonjakan kes COVID-19,” katanya lagi.

Dari Jumaat ke Jumaat, SMR 20 susut 27 sen kepada RM6.185 sekilogram, manakala lateks pukal naik satu sen kepada RM5.87 sekilogram.

Pada jam 5 petang kelmarin, harga fizikal rujukan Lembaga Getah Malaysia bagi SMR 20 berada pada RM6.185 sekilogram, manakala lateks pukal pada RM5.825 sekilogram. BERNAMA

“Ringgit dijangka meneruskan aliran menaik pada minggu ini, untuk mencecah paras selesa 4.05 sebelum menggapai tahap psikologi terpenting pada 4.00 berbanding dolar AS,” kata penganalis­is.

Penganalis­is Pasaran FXTM, Han Tan, berkata selera risiko pelabur akan terus dipengaruh­i oleh kemajuan penyebaran vaksin COVID-19 dalam ekonomi utama, termasuk perkembang­an berkaitan rangsangan fiskal Amerika Syarikat (AS) yang baharu.

“Sekiranya Demokrat dan Republikan kebimbanga­n mengenai kes COVID-19 yang meningkat.

Belian dalam saham perbankan dengan jangkaan ekonomi akan mencatatka­n prestasi yang baik pada tahun depan dan Kadar Dasar Semalaman (OPR) kekal tidak berubah, terus memacu FBM KLCI untuk mengakhiri minggu lalu dengan lebih kukuh.

Di papan skor, Indeks FBM Emas melonjak 344.99 mata kepada 12,085.71, Indeks FBMT 100 naik 354.78 mata kepada 11,848.74, FBM 70 menambah 120.46 mata kepada 15,370.01 dan Indeks FBM ACE meningkat 446.13 mata kepada 11,071.1.

Bagaimanap­un, Indeks FBM Emas Shariah merosot 75.64 mata kepada 13,431.53.

Mengikut sektor, Indeks Perkhidmat­an Kewangan melonjak 1,528.68 mata kepada 16,046.13, Indeks Perladanga­n naik 62.69 mata kepada 7,412.09 serta Indeks Produk Perindustr­ian dan Perkhidmat­an meningkat 3.88 mata kepada 177.67.

bersetuju dengan perjanjian yang akan dibuat pada minggu akan datang, ini boleh menetapkan pentas untuk kenaikan Krismas dan mendorong penanda aras saham kepada rekod tertinggi baharu, yang semestinya memberi sokongan kepada aset risiko yang lain,” katanya.

Bagaimanap­un, ringgit mungkin perlu berehat seketika selepas merekodkan pendakian yang cemerlang sejak beberapa minggu kebelakang­an ini, yang boleh mengakibat­kan ia meleset sedikit ke arah 4.07 berbanding dolar AS.

Tambahnya, mesyuarat dasar Jawatankua­sa Pasaran Terbuka Persekutua­n (FOMC) yang akan datang mungkin menghasilk­an lebih banyak petunjuk mengenai rancangan Rizab Persekutua­n untuk menyokong ekonomi AS.

“Isyarat sedemikian boleh memberikan lebih banyak tekanan ke atas dolar AS sambil membenarka­n lebih banyak pengukuhan kepada sekumpulan pertukaran asing yang lain,” katanya.

Minggu lalu terutama ringgit, mencapai paras paling kukuh berbanding dolar AS sejak Julai 2018 kepada 4.0483 kelmarin, sekali gus mencatatka­n keuntungan bagi minggu ketujuh berturut-turut.

Lonjakan niaga hadapan Brent melebihi AS$50 satu tong buat kali

Indeks Teknologi susut 0.74 mata kepada 66.4, Indeks Tenaga menambah 28.51 mata kepada 948.32, manakala Indeks Penjagaan Kesihatan merosot 100.24 mata kepada 3,822.49 dipengaruh­i oleh berita mengenai vaksin COVID-19.

Jumlah dagangan mingguan naik kepada 57.76 bilion unit bernilai RM31.32 bilion daripada 54.02 bilion unit bernilai RM31.40 bilion dua minggu lalu.

Jumlah dagangan Pasaran Utama meningkat kepada 35.93 bilion saham bernilai RM25.03 bilion daripada 34.65 bilion saham bernilai RM25.85 bilion sebelum ini.

Jumlah dagangan waran naik kepada 4.74 bilion unit bernilai RM821.83 juta daripada 3.72 bilion unit bernilai RM687.85 juta pada minggu sebelumnya.

Jumlah dagangan Pasaran ACE meningkat kepada 17.08 bilion saham bernilai RM5.45 bilion daripada 15.63 bilion saham bernilai RM4.85 bilion sebelum ini.

BERNAMA pertama sejak Mac menjadi rangsangan utama kepada ringgit, dengan sentimen risiko dan dolar AS yang melemah memberikan kelebihan kepada ringgit.

Tan berkata, pengukuhan ringgit turut mampu mengetepik­an kesan pengeluara­n perindustr­ian Malaysia yang lebih lemah daripada jangkaan kerana faktor luaran terus bertindak sebagai pemacu utama.

Dari Jumaat ke Jumaat, ringgit adalah lebih tinggi berbanding dolar AS pada 4.0500/0550 berbanding 4.0580/0620 yang direkodkan semasa minggu sebelumnya.

Mata wang tempatan itu juga didagangka­n lebih baik berbanding mata wang utama lain.

BERNAMA

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia