Berita Harian

Pemimpin negeri, pegawai kanan terima suntikan

-

Kuala Lumpur: Pimpinan utama negeri serta pegawai kanan mula menerima vaksin COVID-19 di tempat masing-masing dalam fasa pertama pemberian pelalian virus berbahaya itu.

Di Melaka, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Sulaiman Md Ali, akan menerima suntikan vaksin bagi menandakan bermulanya fasa pertama Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan peringkat negeri itu esok.

Beliau berkata, Melaka menerima 600,000 bekalan vaksin COVID-19 Pfizer-biontech secara berperingk­at bermula Rabu lalu sehingga tahun hadapan.

Daripada jumlah itu, katanya, sebahagian besar daripadany­a akan diberikan kepada penduduk di negeri ini manakala kirakira 40,000 lagi kepada pekerja asing yang bekerja di Melaka dan sudah berdaftar dengan Jabatan Tenaga Kerja (JTK) negeri.

“Suntikan pertama vaksin bagi fasa pertama di Melaka akan bermula Selasa ini (esok) dimulakan dengan saya bersama anggota EXCO negeri serta pegawai kanan kerajaan, disusuli petugas barisan hadapan dengan jumlah keseluruha­n 11,000 orang.

“Seperti yang dipersetuj­ui sebelum ini, kita akan mendapatka­n 600,000 bekalan vaksin yang dibekalkan oleh kerajaan Persekutua­n kepada kita untuk diberikan kepada sebahagian besar penduduk di negeri ini mengikut fasa yang ditetapkan.

Di Georgetown, Ketua Menteri, Chow Kon Yeow menjadi individu terawal menerima suntikan vaksin Pfizer-biontech di Hospital Pulau Pinang (HPP), semalam.

Ia sekali gus menjadi simbolik kepada pelancaran Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan peringkat negeri yang bermula semalam.

Proses vaksinasi itu turut disusuli Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Ir Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman serta Timbalan Ketua Menteri II, Dr P Ramasamy.

Juga Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Abdul Razak Jaafar; Pengarah Kesihatan negeri, Datuk Dr Asmayani Khalib dan

Ketua Polis negeri, Datuk Sahabudin Abd Manan yang turut menerima suntikan vaksin pada sesi sama.

Di Labuan, kumpulan pertama 150 petugas barisan hadapan Hospital Labuan menerima dos pertama vaksin COVID-19 Pfizer-biontech bermula hari ini.

Program vaksinasi di bawah Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan itu dimulakan dengan Pengarah hospital itu, Dr Adnan Musa Balidran, menerima suntikan di pekarangan hospital disaksikan oleh Pengarah Jabatan Kesihatan Labuan, Dr Ismuni Bohari.

“Ini adalah objektif kami untuk memastikan petugas barisan hadapan kesihatan di kawasan kritikal di hospital ini, bebas COVID-19 dan ini juga untuk kepentinga­n orang awam dan pesakit kami,” kata Dr Ismuni di Pusat Pemberian Vaksin Hospital Labuan.

Di Langkawi, Pegawai Kesihatan Daerah Langkawi, Dr Mansor Ismail individu pertama di pulau ini menerima suntikan vaksin Pfizer-biontech pada Program Vaksinasi Langkawi (PVL) di Klinik Kesihatan (KK) Ayer Hangat, di sini, semalam.

Turut menerima vaksin lebih awal adalah 11 kakitangan KK Ayer Hangat dan Kuah yang akan bertugas memberikan vaksin atau vaksinator pada program PVL fasa pertama yang bermula hari ini.

 ?? (Foto Hamzah Osman/bh) ?? Dr Mansor individu pertama disuntik vaksin di Klinik Kesihatan Ayer Hangat, Langkawi, semalam.
(Foto Hamzah Osman/bh) Dr Mansor individu pertama disuntik vaksin di Klinik Kesihatan Ayer Hangat, Langkawi, semalam.
 ?? (Foto BERNAMA) ?? Kon Yeow jadi individu terawal menerima suntikan vaksin di Hospital Pulau Pinang, semalam.
(Foto BERNAMA) Kon Yeow jadi individu terawal menerima suntikan vaksin di Hospital Pulau Pinang, semalam.
 ?? (Foto BERNAMA) ?? Program vaksinasi di Hospital Labuan, semalam dimulakan dengan Dr Adnan Musa.
(Foto BERNAMA) Program vaksinasi di Hospital Labuan, semalam dimulakan dengan Dr Adnan Musa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia