Berita Harian

Aliran trafik menuju Pantai Timur sesak

-

Kuala Lumpur: Biarpun ibu negara kini di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), namun aliran trafik menuju ke Pantai Timur, dilaporkan sesak sejak awal pagi semalam.

Jurucakap Lembaga Lebuh Raya Malaysia (LLM) ketika dihubungi berkata, jumlah kenderaan meningkat seawal jam 8 pagi semalam menyebabka­n kesesakan terutama di kawasan sebelum Plaza Tol Bentong.

Selain pertambaha­n pengguna jalan raya, kesesakan dipercayai berlaku susulan pemeriksaa­n ketat dilakukan polis di sekatan jalan raya di Plaza Tol Bentong.

LLM di laman Facebook turut memuat naik gambar menunjukka­n kenderaan yang beratur dalam kesesakan lalu lintas di sepanjang jalan berkenaan sejak awal pagi semalam.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Shafien Mamat, pula mengesahka­n berlaku peningkata­n pergerakan kenderaan memasuki negeri berkenaan sejak semalam.

Katanya, 75 kenderaan turut diarahkan berpatah balik susulan tidak mempunyai surat kebenaran merentas negeri sepanjang pelaksanaa­n sekatan jalan raya di laluan masuk negeri berkenaan kelmarin.

Mengulas lanjut, Shafien berkata, pihaknya akan menambah lima lagi sekatan jalan raya di negeri itu yang berada di bawah PKP.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Bentong, Superinten­dan Zaiham Mohd Kahar, menjelaska­n sekatan jalan raya di plaza tol itu dilakukan bagi memastikan pengguna jalan raya yang merentas negeri mempunyai dokumen lengkap dan mematuhi peraturan PKP.

Dalam pada itu, LLM berkata, aliran trafik di semua laluan ke arah selatan dan utara tanah air dilaporkan berjalan lancar.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Yong Lei Choo, berkata polis melakukan sembilan sekatan jalan raya di ibu negara susulan pelaksanaa­n PKP bermula kelmarin hingga 20 Mei ini.

“Sekatan didirikan di Jalan Sentul Pasar, di hadapan Balai Polis Kepong, Lebuhraya Persekutua­n hala ke ibu negara, Jalan Klang Lama, Jalan 2/27A Wangsa Melawati dan Jalan 1/91 Taman Shamelin Perkasa.

“Sekatan turut didirikan di Lebuhraya Bukit Jalil, Jalan Tol Duta menghala ke Kuala Lumpur dan laluan Tol Sungai Besi menghala ke Kuala Lumpur,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia