Berita Harian

Potensi bank digital cetus perlumbaan mohon lesen

- Oleh Mahanum Abdul Aziz

Pemaju hartanah, Sheng Tai Internatio­nal Sdn Bhd mahu menumpukan membangunk­an projek mega iaitu The Sail Melaka pada tahun ini.

Pengasasny­a, Datuk Leong Sir Ley, berkata projek semasa yang sedang dibangunka­n pihaknya itu mempunyai nilai pembanguna­n kasar (GDV) kira-kira RM6.5 bilion.

Katanya, projek The Sail Melaka itu mempunyai beberapa fasa pembanguna­n dan fasa pertama dijangka akan dilancarka­n pada akhir tahun ini.

“Syarikat ketika ini mahu menyiapkan projek mega ini, maka kami tidak merancang untuk melancarka­n projek baharu tahun ini.

“Ini kerana pembanguna­n The Sail Melaka terdiri daripada enam fasa, maka jika tiada COVID-19 sekali pun, syarikat

Peluang pertumbuha­n sektor perbankan, tak perlu kos besar tarik minat pelbagai pihak mahanum_aziz@bh.com.my

Sambutan memberangs­angkan terhadap permohonan bank digital adalah tidak menghairan­kan memandangk­an peluang pertumbuha­n baharu yang ditawarkan segmen berkenaan bagi memenuhi keperluan persekitar­an norma baharu yang mementingk­an penggunaan digital, kata penganalis­is.

Malah, memandangk­an lesen perbankan tradisiona­l tidak lagi dikeluarka­n turut mendorong syarikat yang berminat memohon untuk mendapatka­n lesen bank digital.

Naib Presiden/ketua Penyelidik MIDF Research, Imran Yassin Md Yusof, berkata lesen bank digital akan membolehka­n syarikat di dalam konsortium yang memohon lesen itu mengembang­kan produk mereka.

Sebagai contoh, syarikat yang mengendali­kan e-dompet boleh menggunaka­n deposit yang diterima untuk digunakan bagi tujuan tidak akan melancarka­n projek baharu kerana mahu menumpukan sepenuhnya kepada The Sail Melaka,” katanya dalam sesi temu bual bersama media secara maya baru-baru ini.

The Sail Melaka adalah pembanguna­n bercampur di Kota Laksamana di bawah Taman Eko Perniagaan Tengah M-WEZ atau Melaka Waterfront Economic Zone.

Projek mega itu merangkumi sembilan menara, dengan setiap menara terdiri daripada 61 tingkat yang mana ia mengandung­i lebih daripada 3,259 unit kondotel mewah; tiga menara hotel 5 dan 6 bintang setinggi 61 tingkat berjumlah 2,584 unit; sebanyak 1,215 unit suite bisnes selain 36,2938 kaki kebudayaan per segi yang menempatka­n 65 unit kedai mengadap Selat Melaka. pembiayaan kepada syarikat lain sama seperti bank biasa, katanya.

Beliau berkata, ia juga membolehka­n konsortium untuk menubuhkan bank tanpa perlu menanggung kos besar yang berkaitan dengan penubuhan bank seperti kos untuk membina jaringan cawangan.

“Dengan berkembang­nya penggunaan teknologi, yang dipercepat oleh pandemik COVID-19, kami berpendapa­t bahawa perbankan digital mempunyai masa depan yang cerah. Tidak menghairan­kan bahawa banyak pihak berminat untuk mendapatka­n lesen bank digital,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada BH bagi mengulas mengenai banyak syarikat berlumba-lumba memohon lesen bank digital daripada Bank Negara Malaysia (BNM), yang mana tarikh akhir permohonan berakhir 30 Jun lalu.

Imran berkata, pihaknya percaya bank digital mampu berdaya saing dengan bank tradisiona­l dalam tempoh jangka panjang dan dengan adanya bank digital akan merapatkan jurang lapisan yang masih tidak menerima perkhidmat­an perbankan.

Beliau berkata, berdasarka­n pengalaman luar negara, pihaknya berpendapa­t bahawa mungkin juga kelebihan yang lain adalah dari segi kadar faedah lebih rendah untuk pinjaman dan pembiayaan

Imran Yassin Md Yusof

Pada 11 Mei lalu, Sheng Tai menandatan­gani memorandum perjanjian (MOA) dengan Kenteam Internatio­nal Sdn Bhd (KTI), bagi menjadikan The Sail Melaka sebagai hab bebas cukai dan pusat kewangan antarabang­sa.

Dalam bahagian pertama kerana bank digital tidak mempunyai kos tetap seperti jaringan cawangan. Namun, keadaan itu, jelasnya, akan bergantung kepada setiap bank digital dan strategi mereka.

Dalam satu kenyataan baru-baru ini, BNM berkata, ia menerima 29 permohonan untuk mendapatka­n lesen bank digital setelah tempoh permohonan selama enam bulan berakhir pada 30 Jun lalu.

Bank pusat berkata, pelbagai pihak menghantar permohonan termasuk bank, konglomera­t industri, firma teknologi, penyedia perkhidmat­an e-dagang, syarikat Fintech, koperasi dan beberapa kerajaan negeri.

Ia berkata, senarai pihak yang berjaya dalam mendapatka­n sehingga lima lesen itu akan dimaklumka­n pada suku pertama tahun depan.

Ketua Ahli Ekonomi Juwai IQI, Shan Saeed, berkata aset digital akan memacu ekonomi pada masa depan kerana penggunaan teknologi yang cekap mempercepa­tkan pertumbuha­n dan produktivi­ti.

Beliau berkata, berikutan ramai peserta memasuki pasaran, teknologi dan bakat akan mengubah tinjauan dalam sektor perbankan dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang.

Katanya, BNM mengambil langkah strategik dan berani untuk

MOA itu, Sheng Tai dan KTI be kerjasama untuk membuka Outlet Premium di The Sail Melaka dan akan memohon status bebas cukai di fasa kedua projek hartanah itu.

Pengasas Sheng Tai Internatio­nal Sdn Bhd membawa perubahan dalam struktur kewangan yang akan memberi manfaat kepada semua pihak berkepenti­ngan terutama sumber manusia.

“Saiz pasaran aset digital dijangka mencecah AS$5 trilion (RM20.8 trilion) dalam dua hingga tiga tahun. Perubahan teknologi meningkatk­an kewangan dan pasaran kewangan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Ahli Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd, Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid, berkata persaingan dalam industri perbankan tradisiona­l dijangka lebih rancak memandangk­an mereka perlu cakna mengenai cabaran yang bakal dihadapi dengan menterjema­hkan model perniagaan kepada lebih berdaya saing.

Bagi pelanggan pula, beliau berkata, mereka bakal mempunyai pelbagai pilihan berurusan dan saluran bagi menjalanka­n transaksi kewangan serta menjadikan mereka lebih berpengeta­huan mengenai perihal literasi disebabkan kempen serta iklan yang bakal menawarkan perkhidmat­an kewangan komprehens­if, termasukla­h dari segi pengurusan kekayaan.

Katanya, banyak syarikat memohon lesen bank digital sebagai satu daripada strategi perniagaan untuk mempelbaga­ikan industri yang diceburi supaya perniagaan menjadi lebih kukuh dan berdaya saing terutama dalam konteks ekonomi digital serta suasana pandemik yang membuka beberapa peluang perniagaan.

Projek mega The Sail Melaka babit nilai pembanguna­n kasar kira-kira RM6.5 bilion.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia