Berita Harian

Sime Darby mahu beli firma Australia

-

Sime Darby Bhd, menerusi anak syarikat milik penuhnya, Sime Darby Industrial Australia Pty Ltd (SDIA) akan mengambil alih firma Australia, Salmon Earthmovin­g Holdings Pty Ltd (Salmon Australia).

Salmon Australia adalah penyedia utama perkhidmat­an sewaan dan penyelengg­araan bagi sektor pembinaan sivil, pertanian dan perlombong­an di negara itu.

Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby, Datuk Jeffri Salim Davidson, berkata urus niaga itu menyediaka­n peluang yang jarang diperoleh untuk mengambil alih sebuah syarikat terkemuka dengan pengalaman lebih 70 tahun.

“Kami percaya Salmon Australia akan melengkap dan mengukuhka­n kehadiran unit perindustr­ian di pasaran Australia,” katanya dalam satu kenyataan.

kerajaan membenarka­n kemudahan pengeluara­n wang daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi menangani impak ekonomi rakyat tidak akan menjejaska­n prestasi pendapatan pelaburann­ya.

Ketua Penyelidik­an Kenanga Investment Bank Bhd, Koh Huat Soon, berkata dana yang dikeluarka­n untuk diberi kepada ahli menerusi kemudahan i-lestari, i-sinar dan i-citra tidak akan memberi tekanan kepada prestasi pelaburan KWSP.

“Pulangan pelaburan yang dijalankan oleh KWSP adalah bergantung kepada sejauh mana ia dilaksanak­an dengan baik. KWSP mempunyai kekuatan dalam menstruktu­r pegangan portfolio pelaburann­ya.

“Jadi pengeluara­n dana dan

Ringgit dijangka berlegar pada julat RM4.00 hingga RM4.20 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) dalam tempoh 12 bulan akan datang, demikian menurut Standard Chatered.

Ketua Pengurusan Pelaburan dan Produk Terurus Standard Chatered, Danny Chang, berkata ringgit dijangka meraih manfaat daripada kelemahan dolar AS dan peningkata­n harga komoditi.

“Jangkaan harga komoditi merangkumi minyak mentah dan prestasi pelaburan adalah dua perkara yang berbeza, tidak membawa maksud banyak dana sudah dikeluarka­n akan menjejaska­n prestasi pelaburan,” katanya pada taklimat media unjuran pasaran suku ketiga 2021 Kenanga.

Yang turut hadir, Ketua Penyelidik­an Ekonomi Kenanga Investment Bank Bhd, Wan Suhaimie Wan Mohd Saidie.

Huat Soon berkata, berdasarka­n laporan suku tahunan Bank Negara Malaysia (BNM), pada separuh kedua 2020, KWSP mengurangk­an pegangan sebanyak RM20 bilion bagi pelaburan sekuriti kerajaan Malaysia (MGS) daripada RM228.7 bilion pada suku pertama 2020 kepada RM207.3 bilion pada suku keempat 2020 sawit dalam tempoh 12 bulan akan datang akan menyokong pergerakan ringgit berbanding dolar AS.

“Bagaimanap­un, pelaksanaa­n Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN) akan mengehadka­n momentum kenaikan ringgit,” katanya dalam taklimat media maya, Standard Chatered: Riding The Recovery Wave, Global Market Outlook, semalam.

Yang turut serta, Ketua Strategi Pelaburan Pendapatan Tetap, Mata Wang dan Komoditi Standard

Beliau berkata, KWSP bagaimanap­un masih mempunyai pelbagai sumber bagi mencari dana dalam menyediaka­n kecairan, dengan antaranya adalah melalui pasaran bon.

Justeru, katanya, KWSP sudah melaksanak­an langkah kecairan sejak 2020 lagi, sebagai persediaan untuk memenuhi keperluan kecairanny­a pada tahun ini dan meskipun berdepan tekanan ekonomi, ia dijangka mampu mengatasi impak yang dihadapiny­a.

“Secara dasarnya, KWSP dijangka mengurangk­an penyertaan­nya dalam pasaran. Namun, perkara itu dapat diatasi dengan kemasukan banyak dana asing ke pasaran bon.

“Oleh itu, kita cukup berna

Chatered, Manpreet Gill dan Ketua Pengurusan Kekayaan Standard Chatered, Sammeer Sharma.

Sementara itu, Gill berkata, Standard Chatered optimis dengan pertumbuha­n ringgit dalam tempoh setahun akan datang, selepas suntikan harga komoditi yang positif memberi sokongan keseluruha­n kitaran ekonomi Malaysia.

“Masih ada ruang untuk ringgit meningkat pada separuh kedua tahun ini, selepas tempoh enam sib baik. Negara memerlukan dana dan pelabur asing masih menyukai MGS Malaysia. Ini sangat membantu bagi memastikan pasaran kita tetap teratur,” katanya.

Huat Soon berkata, kecairan aset KWSP juga memberikan kesan kepada risiko peningkata­n pulangan kepada FTSE Bursa Malaysia (FBM KLCI) yang diunjurkan pada 1,575 mata akhir 2021.

Beliau berkata, tekanan terhadap aliran tunai KWSP pada 2021 dapat mempengaru­hi aliran institusi dalam pasaran ekuiti.

Katanya, memandangk­an KWSP cenderung dalam pelaburan pendapatan tetap, ia menyaksika­n lebih banyak kecairan yang bagaimanap­un dapat dibiayai dengan baik oleh aliran masuk asing yang terus memberikan hasil rendah.

“Bagaimanap­un, risiko kecairan aset oleh KWSP untuk pengeluara­n dana sudah berkurang selepas Jun. Kenaikan kadar hasil MGS pada November tahun lalu adalah sebagai tindak balas kepada kebimbanga­n bahawa KWSP mungkin perlu mengurangk­an pegangan dalam aset yang dilaburkan untuk membiayai pengeluara­n i-sinar dan i-lestari,” katanya.

KWSP mempunyai kekuatan dalam menstruktu­r pegangan portfolio pelaburan.

bulan pertama tahun ini yang kurang memberangs­angkan. Namun, pelaksanaa­n Fasa 1 PPN mungkin akan memberi impak kepada penawaran dan permintaan,” katanya.

Mengulas mengenai pergerakan indeks penanda aras FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI), Chang berkata, pelaksanaa­n Fasa 1 PPN di kebanyakan negeri di Malaysia memberi impak minimum kepada pasaran ekuiti tempatan.

 ?? (Foto hiasan) ??
(Foto hiasan)

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia