Berita Harian

PKRC di Kota Bharu, Pasir Mas dibuka semula

- Oleh Rafidah Mat Ruzki

Kota Bharu: Dua Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah (PKRC) di Kelantan dibuka semula susulan kapasiti penempatan pesakit seluruh negeri itu sudah melebihi 60 peratus.

Pengarah PKRC Kelantan, Dr Mohd Zurairie Mohd Zubir, berkata PKRC yang dibuka semula ialah Dewan Jubli Perak yang dibuka bermula semalam dan asrama Hospital Pasir Mas yang beroperasi sejak 14 Julai lalu.

Katanya, pembukaan semula PKRC berkenaan sebagai langkah berjaga-jaga menghadapi kemungkina­n, termasuk persediaan jika terdapat penularan wabak selepas sambutan Hari Raya Korban.

“Jika dilihat trend kes COVID-19 di Kelantan seminggu lalu, hampir mencecah 300 kes. Namun kebelakang­an ini menunjukka­n trend menurun sekitar lebih 100 kes.

“Sebarang kebarangka­lian boleh berlaku, terutama selepas sambutan Hari Raya Korban. Keputusan membuka dua PKRC jalan terbaik, menjadikan keseluruha­n PKRC di Kelantan sebanyak 11 pusat.

“Pada 1 Ogos, PKRC Institut Latihan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (Kota Bharu), akan ditutup dan pesakit baharu yang memerlukan pengasinga­n akan ditempatka­n di asrama Hospital Pasir Mas atau Institusi Latihan Perindustr­ian (ILP) Pengkalan Chepa,” katanya di sini, semalam.

Dr Mohd Zurairie berkata, PKRC Dewan Jubli Perak mampu menempatka­n 200 pesakit susulan penambahba­ikan, termasuk menyediaka­n katil dua tingkat.

Rawatan perlu tempoh masa lama di hospital

Putrajaya: Bilangan pesakit COVID-19 dalam kategori 3 hingga 5 yang rendah masih perlu diberi perhatian, berikutan rawatan pesakit dalam kategori ini memerlukan tempoh masa yang lama di hospital.

Daripada sebanyak 10,972 kes positif baharu COVID-19 yang dilaporkan semalam, 26 pesakit atau 0.2 peratus kategori 5.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata seramai 42 pesakit atau 0.4 peratus dalam kategori 4 dan kategori 3 mempunyai 103 pesakit (0.9 peratus).

Beliau berkata, pesakit kategori 2 (4,464 kes atau 40.7 peratus) dan kategori 1 mencatat 6,337 kes

Kuala Lumpur: Orang ramai boleh mendapatka­n kit ujian kendiri COVID-19 bermula Sabtu ini di farmasi berlesen yang mendapat kebenaran daripada Lembaga Pihak Berkuasa Peranti Perubatan (MDA).

Tinjauan BH mendapati kit ujian kendiri COVID-19 itu masih belum dijual kepada orang ramai dan perlu ditempah dahulu.

Ahli Farmasi Big Pharmacy Petaling Jaya, Lai J N, berkata farmasinya mendapat kebenaran daripada MDA untuk menjual kit jenama Gmate, khusus digunakan untuk ujian air liur.

Beliau berkata, pihaknya mengutamak­an pembeli yang menempah terlebih awal memandangk­an ramai pelanggan bertanya mengenai kit berkenaan.

“Mungkin mereka akan mula kembali bekerja di pejabat. Jadi kebimbanga­n dijangkiti itu amat tinggi. Permintaan kit ini sangat memberangs­angkan.

“Kita menjual setiap satu kit ini berharga RM39.90. Beli enam pada harga RM36.60. Beli 100 kit pada harga RM35 setiap satu,” atau 57.8 peratus.

“Secara keseluruha­nnya, 1.5 peratus kes (171 kes) yang dilaporkan berada pada kategori 3, 4 dan 5. Meskipun peratusan kes di kategori 3 hingga 5 tidak tinggi, namun harus diambil perhatian kes kategori 5 memerlukan purata tempoh jagaan di unit rawatan rapi (ICU) selama 21 hari.

“Kes kategori 4 pula memerlukan purata tempoh jagaan di ICU 14 hari, manakala kes kategori 3 memerlukan penjagaan dan pemerhatia­n di hospital, terutama yang berisiko tinggi.

“Tempoh masa lama diperlukan bagi kes ini untuk diberi jagaan di wad dan ICU, mengakibat­kan kapasiti katil yang sememangny­a terhad, kian hari semakin penuh dan sesak,” katanya.

Dalam perkembang­an berkaitan, Dr Noor Hisham berkata, sebanyak 915 kes dirawat di ICU dengan 435 memerlukan bantuan alat pernafasan semalam.

Beliau berkata, 10,972 kes positif COVID-19 baharu semalam dengan 129 pesakit meninggal dunia, menjadikan jumlah terkumpul katanya semalam.

Kit ujian COVID-19 Gmate Saliva Home Kit yang dihasilkan di Korea Selatan dengan kepekaan 91 peratus, dibangunka­n untuk menyokong pengesanan SARS-COV pada air liur manusia.

Rabu lalu, MDA bersetuju memberi kelulusan bersyarat bagi pengimport­an dan pengedaran kit ujian kendiri COVID-19.

Ketua Eksekutifn­ya, Ahmad Shariff Hambali, antara syarat penting perlu dipatuhi termasuk arahan penggunaan dan kaedah pelupusan yang jelas dan mudah difahami, melaksanak­an sistem pemantauan keselamata­n dan prestasi kit ujian, termasuk rekod pengedaran kit ujian.

Lai berkata, kit berkenaan juga akan dilengkapi dengan beg pelupusan di dalam kotak pengguna, selain kit ujian, corong, bekas reagen, penutup dan arahan penggunaan.

“Selepas ujian selesai, kit ujian perlu diletakkan dalam beg pelupusan plastik, sebelum diikat dengan beg plastik lain dan dibuang

Ketua Pengarah Kesihatan

kematian 7,148 orang.

Bagi 129 kes kematian baharu, katanya, 118 kematian membabitka­n warganegar­a, 11 bukan warganegar­a.

Dr Noor Hisham berkata, jumlah kematian berkuranga­n berbanding kelmarin, ketika negara ke dalam tong sampah.

“Bagi mereka yang didapati positif, keputusan ujian haruslah dilaporkan melalui aplikasi Mysejahter­a dan menunggu untuk dihubungi oleh Kementeria­n Kesihatan (KKM).

“Jika negatif, perlu berhati-hati dan ikuti prosedur operasi standard (SOP). Jika kit ujian itu menunjukka­n tidak sah, pelanggan boleh menghubung­i farmasi merekodkan kes kematian tertinggi akibat COVID-19, iaitu 153 pesakit.

Katanya, pertambaha­n pesakit baharu semalam menjadi jumlah keseluruha­n kes COVID-19 negara ialah 927,533 kes.

“Selangor terus mencatat kes tertinggi dengan 4,404 kes, diikuti Negeri Sembilan dengan 1,340 kes; Johor (876); Kedah (705); Sabah (651) dan Kuala Lumpur (609).

“Sebanyak 48 daripada kes jangkitan baharu hari ini (semalam) ialah kes import dan 10,972 lagi penularan tempatan.

“Kes aktif 128,997 atau 13.91 peratus daripada keseluruha­n kes dilaporkan di Malaysia,” katanya.

Selain itu, Dr Noor Hisham berkata, sebanyak 6,439 kes sembuh daripada jangkitan turut dilaporkan semalam dengan keseluruha­n kes sebanyak 791,388.

“Sebanyak 31 kluster baharu direkodkan hari ini (semalam), menjadikan sebanyak 3,281 kluster jangkitan COVID-19.

“Daripada jumlah itu, 2,361 sudah ditamatkan, manakala 920 kluster masih aktif. untuk diganti,” katanya.

Sementara itu, Siti Nur Aini Saad, 36, berkata jualan kit ujian COVID-19 itu secara tidak langsung dapat mengelakka­n orang ramai daripada berkumpul dan melakukan ujian saringan secara beramai-ramai.

Katanya, sekiranya dijual pada harga berpatutan, beliau ingin membeli bagi menguji jangkitan virus.

 ??  ??
 ??  ?? Kit ujian COVID-19 jenama Gmate digunakan untuk ujian air liur.
Kit ujian COVID-19 jenama Gmate digunakan untuk ujian air liur.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia