Berita Harian

Pengasas rumah kebajikan kena dakwa hari ini

- Oleh Safeek Affendy Razali

Kuala Lumpur: Pengasas rumah kebajikan akan didakwa di Mahkamah Seksyen di sini, hari ini bagi pertuduhan pengabaian terhadap kanak-kanak.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Abd Jalil Hassan, mengesahka­n perkara itu ketika dihubungi semalam.

“Beliau akan didakwa pada 20 Ogos (hari ini) mengikut Seksyen 31 (1) Akta Kanak-kanak 2001.

“Siasatan dijalankan kerana dia dipercayai melakukan pengabaian terhadap kanak-kanak di bawah jagaannya,” katanya.

Sebelum ini, pengasas rumah berkenaan memfailkan permohonan untuk mendapatka­n semula lima anak angkatnya yang berada di bawah jagaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Suspek dan empat ibu kandung anak angkatnya memfailkan permohonan itu melalui notis secara bersama di Mahkamah Majistret di sini, pada 2 Ogos lalu, menerusi Tetuan Chambers of Aminahtul Mardiah dengan menamakan JKM Wilayah Persekutua­n Kuala Lumpur sebagai responden.

Pada pertengaha­n Julai lalu, media melaporkan seorang wanita yang juga pengasas rumah kebajikan ditahan polis selepas hadir di Ibu Pejabat Kontinjen Polis (IPK) Kuala Lumpur, untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan kes penderaan seorang remaja orang kurang upaya (OKU).

Polis juga memohon supaya wanita itu ditahan reman tetapi Mahkamah Majistret menolak permohonan kerana dilakukan melebihi tempoh 24 jam daripada masa wanita itu ditahan.

Remaja yang mengalami sindrom down berusia 13 tahun dipercayai didera di pusat kebajikan milik pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Rumah kebajikan berkenaan turut disita melalui perintah mahkamah yang dikeluarka­n pada 5 Julai lalu.

Selepas itu, Pelindung Unit Kanak-kanak JKM mengeluark­an enam kanak-kanak dari rumah berkenaan.

Pendakwah dipanggil polis bantu siasatan, tekad terus buat kebaikan

Kuala Lumpur: Pendakwah terkenal, Ebit Lew, memberikan keterangan di Bukit Aman, di sini, semalam, bagi membantu siasatan berhubung kes gangguan seksual.

Ebit Lew atau nama penuhnya Ebit Irawan Ibrahim Lew, ditemani peguamnya, Datuk Hasnal Rezua Merican tiba kira-kira jam 9.30 pagi dan keluar pada jam 2 petang.

Ebit Lew berkata, beliau memaafkan semua pihak yang memfitnahn­ya.

Katanya, kemaafan itu diberikan selepas memberi keterangan kepada pegawai Bahagian Siasatan Jenayah Seksual, Wanita dan Kanak-kanak (D11), Jabatan Siasatan Jenayah, Bukit Aman.

“Saya percaya hidup ini Allah sayang. Saya maafkan apa yang terjadi. Saya maafkan sesiapa sahaja pun dengan apa yang terjadi.

Kuala lumpur: Polis menumpaska­n sindiket pengedaran dadah selepas menahan enam lelaki dan merampas methamphet­amine seberat 31 kilogram bernilai RM1.1 juta Ahad lalu.

Menerusi Op Castor bermula jam 10.40 malam, sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman menahan suspek berusia antara 18 hingga 31 tahun di sebuah pangsapuri di Pandan Perdana, di sini.

Ketua JSJN Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Sahar Abd

Latif, berkata hasil soal siasat suspek membawa kepada satu lagi serbuan di sebuah syarikat perkhidmat­an penghantar­an di Pudu, di sini.

Katanya, di situ polis menemui 30 bungkusan plastik mengandung­i

“Perkara ini membuatkan saya lebih bersemanga­t dan saya akan terus membuat kebaikan sampai saya mati,” katanya semalam.

Ebit Liew berkata, kes berkenaan satu fitnah yang sangat kejam dan melampau.

“Pihak polis mengambil masa lebih satu jam untuk merakam kenyataan saya. Saya memberikan methamphet­amine yang disembunyi­kan dalam alat penyedut asap memasak.

“Kita temui alat itu dalam enam kotak berwarna coklat yang dipercayai akan dipasarkan ke luar Semenanjun­g.

“Polis turut merampas dua kenderaan jenis Honda Accord dan Perodua Myvi dengan nilai keseluruha­n RM60,000 bagi membantu siasatan.

“Ujian saringan air kencing mendapati dua suspek positif ketamin dan semakan lanjut pula mengesahka­n lima lelaki berkenaan mempunyai rekod jenayah serta dadah,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Sahar berkata, penahanan suspek menumpaska­n kegiatan pengedaran dadah didalangi warga tempatan yang aktif di Lembah kerjasama sepenuhnya,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Abd Jalil Hassan, berkata kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan, Seksyen 14 Akta Kesalahan-kesalahan Kecil 1955 dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Klang sejak sebulan lalu.

“Jumlah keseluruha­n dadah dirampas boleh dibekalkan kepada 61,960 pengguna,” katanya.

Semua suspek direman lima

Beliau berkata, semua pihak tidak wajar membuat spekulasi dan provokasi, selain menyebar bahan yang boleh menjejaska­n siasatan kes.

Katanya, siasatan akan diteruskan sehingga polis berpuas hati untuk merujuk kes kepada Jabatan Peguam Negara, bagi nasihat dan arahan lanjut. hari berakhir hari ini mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman gantung sampai mati jika disabitkan kesalahan.

 ?? (Foto Hazreen Mohamad/bh ?? Ebit Lew (tengah) keluar dari Ibu Pejabat Polis Bukit Aman selepas memberi keterangan berkaitan dakwaan kes gangguan seksual, semalam.
(Foto Hazreen Mohamad/bh Ebit Lew (tengah) keluar dari Ibu Pejabat Polis Bukit Aman selepas memberi keterangan berkaitan dakwaan kes gangguan seksual, semalam.
 ?? (Foto ihsan PDRM ?? Antara dadah yang berjaya dirampas dalam Op Castor oleh Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman.
(Foto ihsan PDRM Antara dadah yang berjaya dirampas dalam Op Castor oleh Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman.
 ??  ?? Sahar Abd Latif
Sahar Abd Latif

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia