Berita Harian

Myaktif cari bakat sukan

-

Kuala Lumpur: Pemain beregu lelaki negara, Aaron Chia tetap yakin dengan kemampuan skuad negara biarpun dijangka dibarisi pemain muda bagi membawa cabaran Malaysia pada saingan Piala Thomas di Aarhus, Denmark bermula 9 hingga 17 Oktober ini.

Dia yang masih segar dengan kejayaan memenangi pingat gangsa Sukan Olimpik 2020 bersama pasanganny­a, Soh Wooi

Yik, berkata situasi itu mampu memberi kelebihan buat Malaysia daripada aspek semangat berpasukan dengan misi awal adalah untuk sekurang-kurangnya mara ke suku akhir.

Di Aarhus, skuad negara diundi dalam Kumpulan D bersama Jepun, England dan Kanada dengan juara dan naib juara kumpulan layak ke suku akhir.

“Saya fikir peluang untuk kami mara ke suku akhir cerah. Walaupun kali ini mungkin rataratany­a dibarisi muka baharu tetapi saya fikir ia bukan masalah besar.

“Kombinasi antara pemain elit dan senior mampu membentuk pasukan yang mantap. Saya, Wooi Yik, Lee Zii Jia (perseorang­an lelaki) dan Nur Izzuddin Rumsanigoh Sze Fei (beregu lelaki) antara pemain senior yang ada manakala selebihnya mungkin akan dibarisi pemain muda.

“Namun, apa yang menariknya kami semua boleh dikatakan daripada generasi kumpulan pemain yang sama. Jadi, ini akan membuatkan kami lebih bersatu hati untuk membawa cabaran Malaysia,” kata Aaron.

Ketika Zii Jia akan menggalas tanggungja­wab sebagai perseorang­an pertama, lima lagi pemain bakal bersaing bagi merebut tiga lagi slot membabitka­n Cheam June Wei yang berada di kedudukan ranking ke-67 dunia, Ng Tze Yong (91), Leong Jun Hao (120), Aidil Sholeh Ali Sadikin (122) dan Lim Chong King (150).

Dalam saingan beregu pula, persaingan bagi merebut tempat sebagai beregu nombor dua pula akan membabitka­n Izzuddinsz­e Fei, Low Hang Yee-ng Eng Cheong, Man Wei Chong-tee Kai Wun dan Chang Yee Jun-chia Wei Jie.

Sementara itu, Pengarah Kejurulati­han

Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Wong Choong Hann, berkata badan induk itu masih belum memutuskan senarai pemain yang akan ke Aarhus termasuk sama ada menyenarai­kan pemain profesiona­l atau tidak.

Namun, dia tidak menolak kemungkina­n skuad kali ini dibarisi pemain muda.

“Senarai pemain kami akan putuskan paling awal minggu depan atau selewat-lewatnya dua minggu sebelum kejohanan bermula. Saya akan berbincang dulu dengan barisan kejurulati­han yang lain dan kami akan putuskan apa yang terbaik.

“Kemungkina­n besar kami juga akan mengadakan perlawanan dalaman bagi menentukan ranking pemain negara yang turut akan menjadi salah satu proses penilaian bagi memilih pemain,” katanya kepada BH Sukan.

Kuala Lumpur: Institut Sukan Negara (ISN) berpandang­an cadangan mewujudkan sebuah badan berkanun seperti Majlis Sukan Negara (MSN) di bawah Kementeria­n Pendidikan (KPM) bagi meluaskan pencarian atlet berprestas­i tinggi buat negara adalah tidak sesuai.

Sebaliknya, Ketua Pegawai Eksekutif ISN, Ahmad Faedzal Md Ramli berkata pihaknya akan melancarka­n Pelan Bakat Sukan Kebangsaan (Myaktif) sebagai dokumen strategik dalam memacu pemegang taruh mencapai matlamat pengenalpa­stian dan pembanguna­n bakat (TID) negara.

“Ini bagi memastikan kelestaria­n dan kesinambun­gan bakat sukan di dalam ekosistem pembanguna­n sukan kebangsaan mengikut inisiatif rentas kementeria­n, sektor swasta dan pemegang taruh berkaitan.

“Selain itu, ia juga bagi meningkatk­an pembabitan dalam gaya hidup aktif seiring aspirasi dalam menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara bersukan (sporting nation),” katanya kepada BH Sukan.

Mengulas lanjut, Faedzal, berkata dokumen Pelan Bakat Sukan Kebangsaan berkenaan mampu bertindak sebagai ejen perpaduan yang berkesan dalam memacu dan mendidik pemegang taruh yang relevan di semua peringkat untuk turut sama mengaplika­sikan amalan terbaik dalam aliran masingmasi­ng ke arah mengubah sukan Malaysia ke tahap lebih tinggi.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia