Berita Harian

Rafizi bimbang PH akan terlepas Negeri Sembilan

-

Seremban: Calon Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli melahirkan kegusarann­ya terhadap kedudukan Negeri Sembilan pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) yang boleh terlepas daripada Pakatan Harapan (PH), andai tiada keselarasa­n kempen pada peringkat pusat.

Beliau berkata, Negeri Sembilan di bawah kepemimpin­an Menteri Besar, Datuk Seri Aminuddin

Harun, negeri paling popular di negara ini.

Katanya, keyakinan pengundi di negeri itu terhadap kepemimpin­an Aminuddin cukup baik.

“Negeri Sembilan ini begitu unik dan saya memang mengikuti dengan dekat hab populariti kalangan rakyat di negeri ini.

“Petanda Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor baru-baru ini, menunjukka­n keputusan mengundi itu tidak menunjukka­n prestasi tempatan semata-mata, sebaliknya dipengaruh­i hala tuju parti dan PH di peringkat Pusat.

“Jadi, saya tak hendak rasa terkilan dalam keadaan kerajaan kita (Negeri Sembilan) popular, kekal dan tak tumbang, tapi kalau kita tidak betulkan laras kempen di peringkat pusat, ia akan beri kesan,” katanya.

Yang turut hadir, Aminuddin yang juga calon Naib Presiden PKR dan Ahli Parlimen Setiawangs­a, Nik Nazmi Nik Ahmad.

Pada pemilihan PKR 2022, Rafizi menampilka­n ‘pasukan’ bagi merebut jawatan utama parti dalam pemilihan itu membabitka­n antaranya Aminuddin, Nik Nazmi;

Ahli Parlimen Tanjung Malim, Chang Lih Kang dan bekas Ahli Parlimen Kapar, G Manivanna.

Selain itu, bekas Ketua Wanita PKR Selangor, Rodziah Ismail dan bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pulau Pinang, Fahmi Zainol, yang masing-masing akan bertanding jawatan Ketua Wanita PKR dan Ketua AMK.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia