Berita Harian

Warga emas, semakin mahir guna teknologi

-

Lebih ramai warga emas hari ini disambungk­an secara digital berbanding sebelum ini. Malah, penggunaan pelan internet mudah alih dan telefon pintar dalam kalangan warga emas juga telah meningkat sejak sedekad yang lalu.

Telekomuni­kasi mudah alih misalnya, mewakili salah satu faktor penyumbang terbesar kepada kemudahan komunikasi masa kini.

Perkhidmat­an telekomuni­kasi yang ditawarkan oleh syarikat telekomuni­kasi bukan sahaja digunakan untuk mengakses sumber maklumat dan pendidikan tetapi juga untuk berhubung dengan orang tersayang.

Terdapat beberapa teknologi yang boleh dimanfaatk­an oleh warga emas hari ini untuk membantu memastikan mereka sentiasa berhubung dengan dunia luar, terutamany­a keluarga dan rakan.

Kini, beberapa klik sahaja diperlukan untuk berhubung dengan orang tersayang.

Walaupun tiada yang dapat menggantik­an nilai komunikasi bersemuka, panggilan video adalah salah satu pilihan terbaik untuk kekal berhubung kerana teknologi ini membolehka­n kita berbual dan melihat satu sama lain dalam masa nyata.

Tidak dinafikan, panggilan video melalui Whatsapp (yang lebih mudah dan mesra pengguna) telah membolehka­n ramai keluarga, terutamany­a antara datuk dan nenek serta cucu mereka yang tinggal berasingan, berjumpa antara satu sama lain pada bila-bila masa yang mereka mahu.

Laman rangkaian sosial popular seperti Facebook dan Instagram juga kini digemari oleh kebanyakan warga emas sebagai platform kegemaran mereka untuk terus berhubung dengan keluarga dan rakan.

Laman rangkaian sosial ini bukan sahaja membenarka­n mereka melihat gambar dan video yang dikongsi oleh orang tersayang, tetapi juga memberi mereka keupayaan untuk mengulas siaran satu sama lain dan bertukar-tukar mesej segera secara peribadi.

Sebagai penyedia perkhidmat­an telekomuni­kasi di Malaysia, ALTEL komited untuk menyumbang kepada masyarakat terutamany­a kepada warga emas.

ALTEL sebelum ini telah mengedarka­n pek SIM ALTEL secara percuma kepada komuniti B40 di pelbagai lokasi di Malaysia dan juga bekerjasam­a dengan pihak berkuasa tempatan untuk menyumbang­kan pek SIM ALTEL percuma kepada pelajar kurang berkemampu­an yang terpilih.

Tawaran ini digabungka­n dengan telefon bimbit yang ditaja oleh pihak berkuasa tempatan sebagai sebahagian daripada usaha tanggungja­wab sosial korporat ALTEL.

Selain berharap sumbangan itu dapat membantu pelajar untuk mendidik warga emas mengenai kepentinga­n teknologi, ALTEL juga berusaha untuk menyediaka­n pelan internet mudah alih yang lebih berpatutan dan mudah diakses kepada warga emas sebagai saluran utama untuk mereka mendapatka­n sumber penting seperti maklumat berkaitan kesihatan dan kewangan serta berkomunik­asi dengan orang tersayang tidak kira di mana mereka berada.

 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia