Berita Harian

‘Segera gubal undang-undang lompat parti’

- Oleh Rohaniza Idris roha@bh.com.my

Zahid yakin langkah elak krisis kepercayaa­n sistem demokrasi, institusi politik

Kuala Lumpur: Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, menggesa penggubala­n undang-undang lompat parti disegeraka­n, bagi mengelak berlakunya krisis kepercayaa­n terhadap sistem demokrasi dan institusi politik negara ini.

Beliau berkata, tindakan melompat parti mengecewak­an rakyat, seolah-olah menunjukka­n tiada kawalan terhadap wakil rakyat hingga bebas berbuat apa saja.

“Tindakan ini (melompat parti) sebenarnya menyebabka­n kepercayaa­n rakyat terhadap wakil rakyat dan parti politik semakin terhakis. Ia seolah-olah mempermain­kan undi rakyat.

“Apabila Ahli Parlimen Ampang, Datuk Zuraida Kamaruddin, yang pernah keluar dari PKR kemudian menyertai BERSATU dan kini keluar pula untuk menyertai Parti Bangsa Malaysia (PBM), ia memberikan seolah-olah sangat mudah kepada wakil rakyat di negara ini bertukar parti mengikut selera dan cita rasa sendiri,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Kenyataan itu susulan peletakan jawatan Zuraida sebagai Menteri Perusahaan Perladanga­n dan Komoditi yang turut mengumumka­n penyertaan­nya dalam PBM, sekali gus meninggalk­an BERSATU.

Ahmad Zahid berkata, tidak mustahil berlaku krisis kepercayaa­n terhadap sistem demokrasi dan institusi politik di negara ini yang menyebabka­n kadar peratusan mengundi akan semakin rendah pada pilihan raya umum akan datang.

“Perdana Menteri perlu melihat perkara ini serius dan tidak lagi berkomprom­i terhadap mana-mana mereka yang melompat, kemudian kekal jawatan menteri kabinet.

“Ia (tindakan tidak kompromi) sebahagian tanda sokongan terhadap ketegasan menangani isu lompat parti dalam kalangan wakil rakyat menjelang pelaksanaa­n undang-undang lompat,” katanya.

Beliau turut mencadangk­an supaya ahli parlimen yang setia terhadap parti dan tidak melompat parti wajar dipertimba­ngkan untuk mengisi jawatan Menteri yang dipegang Zuraida.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia