Berita Harian

Russia ancam ‘serang’ Lithuania

-

Kyiv: Russia mengancam memberi pengajaran, termasuk menyerang Lithuania berikutan tindakanny­a menyekat beberapa laluan kereta api ke sebahagian wilayah Moscow di Laut Baltik dalam kawasan Kaliningra­d, kelmarin.

Pertikaian terbaru mengenai sekatan yang dikenakan susulan penceroboh­an Ukraine, Russia memberi amaran Lithuania akan menerima ‘kesan negatif serius’ akibatnya.

Di Ukraine, tentera Russia dan proksi pemisah mereka bertindak mara lebih jauh di timur ke arah Lysychansk, yang kini kubu utama Kyiv di kawasan pertempura­n paling sengit di wilayah timur Donbas yang dituntut Moscow untuk puak pemisah.

Ukraine, yang menyaksika­n tenteranya tersekat dan senjata semakin terhad akibat serangan besar-besaran Russia, merayu Barat untuk menghantar lebih banyak

Paktika, daerah paling terjejas di wilayah timur yang mana 255 orang terbunuh dan lebih 200 cedera. Di wilayah Khost, 25 maut dan 90 telah dibawa ke hospital.

Haibatulla­h Akhundzada, pemimpin tertinggi Taliban yang memerintah, mengucapka­n takziah dalam satu kenyataan.

Ketua Pihak Berkuasa Pengurusan dan Pentadbira­n Bencana Taliban, Mohammad Nassim Haqqani, berkata majoriti kematian yang disahkan membabitka­n penduduk wilayah Paktika.

Katanya, kematian juga dilaporkan di wilayah timur Nangarhar dan Khost, sambil beliau memaklumka­npihakberk­uasamasih berusaha mendapatka­n jumlah korban sebenar bencana itu.

Pemantau Geologikal Amerika Syarikat (USGS) melaporkan, gempa bumi itu menggegark­an sebahagian artileri yang lebih canggih.

Menteri Pertahanan­nya, Oleksiy Reznikov, semalam mengumumka­n ketibaan kereta kebal berkuasa tinggi howitzer buatan Jerman.

Sambil menyalahka­n sekatan Barat, Russia mula mengepam bekalan gas yang semakin susut ke Eropah melalui Ukraine.

Menteri Ekonomi Jerman, Robert Habeck, berkata aliran gas yang berkuranga­n itu sama dengan serangan ekonomi ke atas Jerman yang ‘tidak seharusnya dibenarkan berjaya’.

“Tumpuan diplomatik sudah beralih ke wilayah Kaliningra­d Russia, sebuah pelabuhan Laut Baltik dan kawasan luar bandar di sekeliling­nya yang didiami hampir sejuta warga Russia.

Ia disambungk­an ke seluruh Russia melalui rangkaian kereta api merentasi Lithuania, yang juga negara anggota Kesatuan kawasan berpendudu­k padat di Afghanista­n dan Pakistan awal pagi semalam.

Pusat gempa ialah kira-kira 44km dari bandar Khost di tenggara Afghanista­n pada kedalaman 51km, menurut laporan USGS.

Gegaran terasa sehingga kawasan sejauh 500km membabitka­n sekitar 119 juta penduduk di Pakistan, Afghanista­n dan India, kata Pusat Seismologi­kal Mediterran­ean Eropah (EMSC) menerusi ciapan Twitter.

Gegaran turut dirasai di ibu negara Afghanista­n, Kabul selain ibu negara Pakistan, Islamabad, menurut pengguna Twitter dan maklum balas saksi di laman sesawang EMSC.

Ia merosakkan puluhan rumah dan menyebabka­n kejadian tanah runtuh di Paktika, menurut sumber tempatan.

Eropah (EU) dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).

Lithuania menutup laluan pengangkut­an keluli dan logam lain, yang mana negara itu mendakwa perlu dilakukan di bawah sekatan EU berkuat kuasa Sabtu lalu, manakala pegawai Russia mendakwa barangan keperluan asas lain juga disekat.

Semalam, Setiausaha Majlis Keselamata­n Russia, Nikolai Patrushev, melawat wilayah berkenaan bagi mempengeru­sikan mesyuarat keselamata­n, di sana.

Beliau berkata, tindakan Lithuania menunjukka­n Russia tidak boleh mempercaya­i Barat, yang menurutnya sudah melanggar perjanjian bertulis mengenai Kaliningra­d.

‘Russia pasti bertindak balas ke atas tindakan bermusuhan seperti ini, langkah sesuai sedang diusahakan dan akan mengakibat­kan kesan negatif yang serius

Sementara itu, EMSC turut melaporkan bahawa gempa bumi berukuran 6.5 pada skala Richter turut melanda selatan Iran. Pergununga­n Afghanista­n dan wilayah lebih besar di Asia Selatan di sepanjang pergununga­n Hindu Kush, yang mana plat tektonik India bertembung dengan plat Eurasia di utara, telah lama terdedah kepada gempa bumi dahsyat.

Pada 2015, gempa melanda timur laut negara itu mengorbank­an lebih 200 orang di Afghanista­n dan utara Pakistan. Gempa bumi berukuran 6.1 skala Richter serupa pada 2002 mengorbank­an kira-kira 1,000 nyawa di utara Afghanista­n.

Pada 1998, gempa bumi 6.1 magnitud dan gegaran berikutnya di timur laut terpencil Afghanista­n mengorbank­an sekurang-kurangnya 4,500 orang. AGENSI kepada penduduk Lithuania,” katanya tanpa mengulas lanjut, yang dipetik agensi berita negara, RIA.

Sementara itu, Perdana Menteri Lithuania, Ingrida Simonyte, berkata adalah luar biasa bagi Russia mengadu dakwaan pelanggara­n undang-undang antarabang­sa, sedangkan negara itu terlebih dulu melanggar ‘setiap perjanjian antarabang­sa’.

Kelmarin, Moscow memanggil utusan EU, Markus Ederer, ke Kementeria­n Luar Russia untuk memberi penjelasan.

Jurucakap EU, Peter Stano, berkata Ederer pada mesyuarat itu, meminta Russia jangan mengambil langkah yang boleh memburukka­n keadaan.

EU berusaha mengalihka­n tanggungja­wab dari Lithuania dengan berkata, dasar itu adalah tindakan kolektif oleh blok berkenaan. REUTERS

Washington: Senator Amerika Syarikat (AS) membentang­kan rang undang-undang (RUU) menangani keganasan senjata api yang kian mengancam negara itu.

Walaupun tiada pindaan drastik, usaha mereka meminda undang-undang menjadi lebih ketat dipuji sebagai kawalan senjata api persekutua­n yang pertama dalam satu generasi.

Kumpulan rentas parti yang bertungkus lumus selama berminggu-minggu bagi pindaan RUU itu yakin ia akan mendapat sokongan yang mencukupi daripada kedua-dua parti untuk membolehka­nnya dibawa ke meja Presiden AS, Joe Biden, seawal minggu depan.

“Perundanga­n keselamata­n senjata api dua parti ini menunjukka­n perkembang­an yang akan menyelamat­kan nyawa.

“Walaupun ia bukan segala-galanya yang dimahukan, undang-undang ini amat diperlukan,” kata ketua Senat Demokrat, Chuck Schumer, dalam kenyataan.

Anggota Senat dan Kongres juga sedar kelewatan meluluskan pindaan itu meningkatk­an risiko pembunuhan seperti tragedi yang mengorbank­an 19 kanak-kanak di Uvalde, Texas dan 10 warga kulit hitam di sebuah pasar raya di Buffalo, New York, bulan lalu.

Pindaan undang-undang kawalan senjata api persekutua­n kali terakhir diluluskan pada 1994, yang mengharamk­an pembuatan senapang serangan dan klip peluru berkapasit­i besar untuk kegunaan awam.

Namun, ia tamat tempoh sedekad kemudian dan tidak ada usaha serius untuk melakukan pembaharua­n sejak itu, walaupun purata harian kes tembakan besar-besaran meningkat dalam tempoh 11 tahun ini, menurut Arkib Keganasan Senjata.

Kumpulan Senator dwipartisa­n bersetuju dengan rangka kerja pada 12 Jun lalu, merangkumi pemeriksaa­n latar belakang yang diperketat­kan untuk pembeli berumur bawah 21 tahun dan pembiayaan untuk kesihatan mental dan program keselamata­n sekolah.

Rangka tindakan itu juga memerlukan pembiayaan untuk memberi insentif kepada negeri supaya melaksanak­an undang-undang ‘bendera merah’ untuk melarang pemilikan senjata api daripada orang yang dianggap sebagai ancaman.

AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia