Berita Harian

Pekerja diminta jaga keselamata­n ketika cuaca tak menentu

-

Kuala Lumpur: Hujan lebat diikuti ribut petir dan banjir kilat akibat ketidakten­tuan cuaca sejak kebelakang­an ini bukan saja menjejaska­n kerja di lapangan termasuk tapak binaan, tetapi juga risiko keselamata­n pekerja.

Susulan itu, Timbalan Ketua Pengarah (Keselamata­n Pekerjaan) Jabatan Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan Malaysia (JKKP), Mohd Anuar Embi, berkata majikan dan pekerja perlu sentiasa berwaspada terhadap situasi cuaca dan akur dengan prosedur operasi standard (SOP) kerja yang selamat.

Beliau berkata, mana-mana majikan yang dikesan sengaja mengabaika­n keselamata­n pekerja termasuk mengarahka­n mereka meneruskan kerja di lapangan meskipun berdepan cuaca buruk, boleh dikenakan tindakan selaras Seksyen 15(1), Akta Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan 1994 yang memperuntu­kkan kewajipan kepada setiap majikan memastikan keselamata­n, kesihatan dan kebajikan pekerja terjaga termasuk dalam situasi cuaca buruk.

Katanya, kegagalan majikan mematuhi peruntukan perundanga­n sedia ada juga boleh menyebabka­n pihak berkenaan didenda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

“Dalam Akta Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan (Pindaan) 2022 pula, kesalahan seumpama ini boleh disabitkan mengikut peruntukan kewajipan menjalanka­n dan melaksanak­an pentaksira­n risiko.

“Penalti apabila sabit kesalahan adalah didenda tidak melebihi RM500,000 atau dipenjarak­an selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali.

“Susulan itu, JKKP memberi tumpuan penguatkua­saan di sektor pembinaan bagi memastikan keselamata­n pekerja dan orang awam terjamin,” katanya.

Fenomena cuaca melampau yang ada kaitannya dengan perubahan iklim bukan perkara baharu dan banyak kajian menunjukka­n kesannya semakin memburuk dan mampu mengundang bencana alam lebih kerap.

Mohd Anuar berkata, senario itu memerlukan semua pihak berwajib termasuk majikan memberi perhatian kepada keselamata­n pekerja di lapangan terutama ketika berdepan cuaca buruk dan bukan mementingk­an keuntungan serta membiarkan mereka terus bekerja.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia