Berita Harian

5 ditahan kes menghasut di Hong Kong

-

Hong Kong: Polis Hong Kong menahan lima orang kerana menghasut ketika bandar itu bersiap sedia untuk menyambut ulang tahun ke-25 pemerintah­an China dan kemungkina­n lawatan pemimpin China Xi Jinping.

Dua lelaki, berusia 28 dan 30 tahun, ditangkap dan didakwa Rabu lalu atas tuduhan ‘melakukan perbuatan atau perbuatan dengan niat menghasut’, yang membawa hukuman maksimum penjara dua tahun.

“Mereka disyaki menyiarkan mesej di media sosial yang menggalakk­an perasaan niat jahat dan permusuhan antara kelas berbeza penduduk Hong Kong dan menghasut penggunaan keganasan,” kata polis dalam satu kenyataan.

Pihak berkuasa Hong Kong berada dalam keadaan berjaga-jaga ketika bandar itu bersedia untuk tarikh penting 1 Julai, apabila kerajaan baharu akan mengangkat sumpah dan bekas jajahan itu menandakan 25 tahun penyerahan­nya.

Walaupun pemimpin China terdahulu cenderung untuk melawat Hong Kong pada ulang tahun penting, lawatan berpotensi oleh Jinping minggu depan menjadi rumit oleh dasar toleransi sifar negara itu terhadap risiko jangkitan coronaviru­s.

Beijing mengenakan undangunda­ng keselamata­n negara ke atas Hong Kong pada 2020 susulan protes demokrasi besar-besaran yang digunakan oleh pegawai untuk membantera­s perbezaan pendapat.

Pihak berkuasa tempatan juga telah menghapusk­an kesalahan hasutan yang tidak banyak digunakan yang pertama kali ditulis oleh pemerintah kolonial British dan telah lama dikritik sebagai undang-undang antikebeba­san bersuara.

Sejak dua tahun lalu, akta hasutan telah digunakan terhadap wartawan, ahli kesatuan sekerja, aktivis, bekas bintang pop dan orang yang mengkritik tindak balas kerajaan terhadap wabak COVID-19. AFP

Pihak berkuasa Hong Kong berada dalam keadaan berjaga-jaga ketika bandar itu bersedia untuk tarikh penting 1 Julai.

 ?? (Foto AGENSI) ??
(Foto AGENSI)

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia