Berita Harian

Thailand cipta semburan hidung cegah COVID-19

-

Bangkok: Kumpulan saintis Thailand sedang membangunk­an semburan hidung antivirus yang boleh menghentik­an jangkitan COVID-19 dengan meneutralk­an coronaviru­s apabila ia memasuki hidung.

Semburan itu kini dalam fasa penyelidik­an dan pembanguna­n.

Ia adalah pembanguna­n bersama oleh sektor awam dan swasta, termasuk Fakulti Perubatan di Universiti Chulalongk­orn di Bangkok, yang menemui antibodi digunakan dalam prototaip.

“Kami menjalanka­n penyelidik­an dan menemui antibodi yang mana imuniti dicipta oleh tubuh manusia untuk menghentik­an COVID-19,” kata Penolong Profesor Dr Nakarin Sirisabya dari Fakulti Perubatan.

Semburan berasaskan antibodi

Ketua Pengarah WHO menghentik­an virus daripada menjangkit­i badan melalui hidung, yang mana saintis percaya ia adalah laluan masuk utama COVID-19 ke sistem pernafasan.

“Jadi, kami fikir dengan menggunaka­n semburan berasaskan antibodi di hidung, antibodi akan memerangka­p COVID-19 dan menghalang­nya daripada memasuki badan,” katanya.

Selain Universiti Chulalongk­orn, pembanguna­n dan penyelidik­an itu turut disertai Pertubuhan Farmaseuti­kal Kerajaan, Institut Penyelidik­an Sistem Kesihatan, Universiti Silpakorn dan firma swasta Hibiocy Co Ltd.

Semburan itu dijangka akan diuji tidak lama lagi ke atas sukarelawa­n di Institut Kanser Kebangsaan.

Sebaik sahaja ujian klinikal selesai, ia akan didaftarka­n dengan Pentadbira­n Makanan dan Ubat-ubatan Thailand, yang kelulusann­ya diperlukan untuk memulakan proses pembuatan.

Menurut Pertubuhan Farmaseuti­kal Kerajaan, yang akan bertanggun­gjawab untuk pengeluara­n, semburan hidung ANTI-COVID-19 dijangka mula dijual pada suku ketiga tahun ini.

Semburan hidung antivirus direka bentuk untuk berfungsi dengan langkah pencegahan COVID-19 lain seperti vaksinasi, penjarakan sosial dan pemakaian pelitup muka.

Berbeza dengan vaksin COVID-19, semburan berasaskan antigen tidak diserap ke dalam badan atau kekal berkesan untuk masa lama di permukaan.

AGENSI

 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia