Berita Harian

2.1 juta batang rokok dilarang import dirampas

-

Kuantan: Risikan selama seminggu Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Pahang berjaya mematahkan sindiket penyeludup­an rokok putih membabitka­n sebuah lori pada 23 Mei lalu dengan nilai rampasan berjumlah RM1.62 juta.

Ketua Pengarah JKDM, Datuk Zazuli Johan berkata rampasan itu dilakukan di FELDA Neram Satu, Kemaman, Terengganu pada 1.30 tengah hari dan membabitka­n penahanan seorang pemandu lori berusia 36 tahun

Katanya, berdasarka­n siasatan awal mendapati lori dipandu lelaki berkenaan sedang dalam perjalanan dari Pantai Timur menuju ke Pantai Barat.

“Pemandu lori itu ditahan ketika sedang berhenti mengisi minyak di sebuah stesen. Hasil pemeriksaa­n mendapati muatan yang dibawa adalah rokok sebanyak 2.1 juta batang disyaki dilarang untuk diimport.

“Sindiket ini menggunaka­n lori kanvas dan bergerak aktif pada waktu kemuncak untuk mengaburi pihak berkuasa. Nilai rampasan rokok dan lori dianggarka­n berjumlah RM1.62 juta, termasuk cukai RM1.4 juta,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Wisma Kastam

Sultan Ahmad Shah, di sini, hari ini. Hadir sama, Pengarah JKDM Pahang Wan Apandi Wan Hassan.

Zazuli berkata, pemandu lori terbabit kini direman selama 14 hari sehingga 6 Jun ini untuk membantu siasatan mengikut Akta Kastam 1967.

Katanya, sabit kesalahan beliau boleh didenda tidak kurang daripada 10 kali ganda nilai barang atau RM100,000 sehingga tidak lebih daripada 20 kali ganda nilai barang atau RM500,000 atau penjara tidak kurang enam bulan dan tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya sekali.

 ?? (Foto Farizul Hafiz Awang/bh) ?? Zazuli (dua dari kanan) menunjukka­n rokok seludup yang dirampas pada sidang media di Kuantan, semalam.
(Foto Farizul Hafiz Awang/bh) Zazuli (dua dari kanan) menunjukka­n rokok seludup yang dirampas pada sidang media di Kuantan, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia