Berita Harian

Kongres lulus langkah naikkan had pinjaman negara

-

Washington: Penggubal undang-undang Amerika Syarikat (AS) mengundi pada Rabu untuk menaikkan had pinjaman negara itu sebagai langkah pertama yang penting untuk mengelak bencana kegagalan membayar.

Langkah itu menggantun­g siling hutang hingga 2024, mengurangk­an sedikit perbelanja­an kerajaan tahun depan.

“Meluluskan Akta Tanggungja­wab Fiskal adalah langkah pertama yang penting untuk meletakkan Amerika kembali ke landasan yang betul.

“Ia bertanggun­gjawab untuk anak-anak kita, apa yang mungkin dalam kerajaan yang berpecah, dan apa yang diperlukan oleh prinsip dan janji kita,” kata Speaker Kevin Mccarthy, anggota Republikan tertinggi dalam Kongres.

Langkah kritikal

Presiden AS, Joe Biden menyambut baik undian 314-117 sebagai ‘langkah kritikal’ untuk melindungi pemulihan ekonomi pasca pandemik yang dicapai melalui ‘kompromi bipartisan’.

Drama itu mengekang ketegangan beberapa hari di Capitol Hill, dengan Perbendaha­raan menjangkak­an akan kehabisan wang sejurus Isnin.

Majoriti Republikan di Dewan memerlukan bantuan daripada berdozen wakil Demokrat untuk menangkis pemberonta­kan sayap kanan, 71 konservati­f mengundi tidak dan memajukan persetujua­n itu ke Senat, yang dijangka akan menyusul pada akhir minggu ini.

“Akibat melepasi tarikh akhir akan disebut-sebut di seluruh dunia dan mengambil masa bertahun-tahun untuk pulih.

“Ingat, kemungkira­n hampir pasti akan mencetuska­n lagi kemeleseta­n, mendorong kos meningkat tinggi, menjejaska­n berjuta-juta pekerjaan - orang yang bekerja keras dibuang kerja bukan kerana kesalahan mereka sendiri,” kata pemimpin Senatdemok­rat, Chuck Schumer.

Pejabat Belanjawan Kongres bukan partisan mengunjurk­an had perbelanja­an yang dicadangka­n untuk 2024 dan 2025 akan berkurang hampir AS$1.5 trilion daripada unjuran defisit belanjawan persekutua­n untuk dekad akan datang.

Jumlah hutang adalah lebih AS$31 trilion. AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia