Berita Harian

Russia masuk senarai ‘negara memalukan’

-

Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) meletakkan Russia dalam senarai ‘negara memalukan’ susulan pembunuhan dan mencederak­an ratusan kanak-kanak dalam perang menentang Ukraine, menurut dokumen yang dilihat

AFP.

Badan dunia itu mendapati pasukan tentera Russia dan proksi askar upahan Wagner bertindak sewenang-wenangnya menyerang kawasan penempatan awam penduduk Ukraine, menyebabka­n ramai mangsa dalam kalangan kanak-kanak.

Dalam laporan tahunan mengenai layanan kanak-kanak di zon konflik, Setiausaha Agung

PBB, Antonio Guterres, berkata beliau ‘terkejut dengan kes pelanggara­n undang-undang yang tinggi terhadap kanak-kanak di Ukraine’ pada 2022.

“Saya amat terkejut dengan jumlah serangan yang tinggi ke atas sekolah dan hospital, serta orang awam yang menjadi mangsa peperangan itu.

“Jumlah kanak-kanak yang terbunuh atau kecacatan kekal disebabkan oleh tentera Russia dan kumpulan askar upahan adalah tinggi,” katanya dalam laporan yang diedarkan kepada anggota Majlis Keselamata­n PBB (UNSC).

Menurut dokumen itu, 477 kanak-kanak terbunuh di Ukraine

tahun lalu, termasuk 136 kematian dikaitkan dengan tentera Russia dan kumpulan gabunganny­a, sementara 80 kematian disebabkan angkatan tentera Ukraine.

Menurut laporan itu, seramai 909 lagi kanak-kanak berdepan kecacatan kekal, 518 daripadany­a disebabkan serangan tentera Russia dan kumpulan proksinya dan 175 lagi berikutan serangan tentera Ukraine.

Laporan itu akan didedahkan kepada umum pada minggu depan dan pemerhati Hak Asasi Manusia mengalu-alukan keputusan PBB untuk memanggil Russia bagi memberi penjelasan. AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia