Berita Harian

TASKL tarik lebih 91,000 pengunjung

Pameran tiga hari catat kehadiran positif

- Oleh Mohd Zaky Zainuddin zaky@bh.com.my

Tokyo Auto Salon Kuala Lumpur (TASKL) melabuhkan tirainya dengan menarik kehadiran lebih 91,000 pengunjung sepanjang tiga hari penganjura­nnya.

Dianjurkan di Pusat Pameran dan Dagangan Antarabang­sa Malaysia (MITEC) di ibu negara, pameran automotif antara yang terbesar itu adalah acara pertama dianjurkan di Malaysia.

Lebih menarik, TASKL juga adalah satu-satunya pameran satelit diadakan di luar Jepun.

TASKL adalah acara hasil kerjasama MUSE Group Asia, Element X Strategies dan San Ei Corporatio­n sebagai pemegang hak Tokyo Auto Salon di Jepun.

Dalam tempoh 40 tahun Tokyo Auto Salon dianjurkan, ia telah berkembang menjadi antara pameran antarabang­sa peringkat teratas untuk peminat dan peserta pameran.

Pertunjuka­n ini adalah platform berprestij untuk pengeluar kenderaan serta syarikat aksesori dan alat ganti prestasi selepas pasaran untuk mempamerka­n tawaran terkini dan paling inovatif.

Secara purata kira-kira 1,000 kenderaan, lebih daripada 500 pempamer, 4,000 reruai dan lebih 300,000 pelawat Jepun dan antarabang­sa melawat pameran itu setiap tahun.

TASKL meriah

TASKL dianjurkan di tapak berkeluasa­n 130,000 kaki persegi termasuk ruang peserta pameran, pertanding­an penggayaan auto dan pameran kumpulan kereta sehenti yang diimport khas dari Jepun dan penala peringkat-1 seperti Top Secret, Spoon, HKS dan Greddy antara lain.

Ia termasuk penjualan R35 GTR Top Secret yang dibina oleh penala legenda Smoky Nagata kepada pembeli Malaysia yang tidak didedahkan; pemeteraia­n Memorandum Persefaham­an antara Universiti Malaysia Perlis (UNIMAP) dan Fuji Engineerin­g Co Ltd untuk kerjasama dalam penyelidik­an dan pengkomers­ialan kenderaan elektrik, penjualan Almera Tokyo Auto Salon Edition khas Nissan Malaysia; dan penjualan beberapa kereta JDM milik persendiri­an lain.

TASKL dirasmikan Menteri Pelaburan, Perdaganga­n dan Industri, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Pengunjung persembaha­n itu turut termasuk kerabat diraja dan selebriti termasuk Tunku Temenggong Johor, Tunku Idris Iskandar Al-haj Ibni Sultan Ibrahim; Tunku Panglima Johor, Tunku Abdul Rahman Al-haj Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Panglima Johor; dan Tunku Putera Johor, Tunku Abu Bakar Al-haj Ibni Sultan Ibrahim; Penyanyi nombor 1 Malaysia, Datuk Seri Siti Nurhaliza dan suaminya yang juga ahli perniagaan Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa.

Tunku Panglima Johor, Tunku Abdul Rahman Al-haj Ibni Sultan Ibrahim turut menampilka­n Skyline GT-R (R34) Nismo J-tune yang telah restored sepenuhnya pada pameran itu.

Ketua Pegawai Eksekutif MUSE Group Asia, Riduwan Matni, berkata pencapaian menarik lebih 91,000 pengunjung tidak mungkin dicapai tanpa sokongan dan dedikasi semua.

“Disebabkan sokongan padu yang kami terima, TASKL secara serius berhasrat untuk kembali untuk edisi kedua pada tahun hadapan walaupun rancangan asalnya adalah untuk mengadakan pertunjuka­n dua tahun sekali. Butiran lanjut akan diumumkan dalam masa terdekat,” katanya.

Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif Element X Strategies, Jason Yap berkata, TASKL bermula dengan sederhana pada 2023 tetapi disertai figura hebat.

“Kami bersyukur kerana penyertaan penala terkenal dari Jepun dan ketibaan kereta yang ditala khas dan memenangi anugerah, di samping penyertaan hebat kenderaan ubah suai tempatan, telah memberikan persembaha­n itu tahap prestij tinggi yang layak untuk Tokyo Auto

Salon,” katanya.

Selain pempamer tempatan dan antarabang­sa, TASKL turut menampilka­n barisan ratu perlumbaan yang cantik dari Jepun dan persembaha­n nyanyian cosplayer oleh Rinahime dan Hayate Konno.

Lebih daripada 100 kereta ubah suai tempatan bersaing dalam pertanding­an penggayaan auto dan tiga hari itu mengalu-alukan perhimpuna­n banyak kelab kereta.

Pertunjuka­n itu juga menawarkan hadiah utama dua perjalanan berbayar semua perbelanja­an ke Tokyo Auto Salon pada 2024.

 ?? ??
 ?? ?? TASKL jadi platform berprestij untuk pengeluar kenderaan serta syarikat aksesori dan alat ganti prestasi selepas pasaran untuk mempamerka­n tawaran terkini dan paling inovatif.
TASKL jadi platform berprestij untuk pengeluar kenderaan serta syarikat aksesori dan alat ganti prestasi selepas pasaran untuk mempamerka­n tawaran terkini dan paling inovatif.
 ?? ?? Sebagai antara acara permotoran terbesar, TASKL menarik minat ramai pengunjung untuk kunjungi pameran selama tiga hari di MITEC.
Sebagai antara acara permotoran terbesar, TASKL menarik minat ramai pengunjung untuk kunjungi pameran selama tiga hari di MITEC.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia