Berita Harian

Sultan Selangor kagum teknologi pembinaan Menara Merdeka 118

-

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddi­n Idris Shah menzahirka­n rasa kagum dengan reka bentuk dan kemajuan teknologi dalam pembinaan Menara Merdeka 118.

Selangor Royal Office dalam kenyataan semalam berkata, Sultan Sharafuddi­n diiringi Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah melawat ke bangunan kedua tertinggi di dunia itu, baru-baru ini, yang disambut Pengerusi Kumpulan Permodalan Nasional Berhad (PNB), Tan Sri Raja Arshad Raja Tun Uda.

Baginda dibawa melawat ke tingkat 118 dan 116 untuk melihat perkembang­an terkini pembinaan serta pemandanga­n sekitar ibu negara dari paras tertinggi menara berkenaan.

“Baginda amat kagum dengan reka bentuk dan kemajuan teknologi diaplikasi dalam pembinaan menara ini yang dikategori­kan sepenuhnya sebagai bangunan warisan, budaya dan lestari Malaysia untuk menjadi penanda aras industri bagi ciri kelestaria­n serta bakal menjadikan­nya mercu tanda terbaru Kuala Lumpur.

“Baginda juga bangga dengan inisiatif PNB meletakkan menara ini sebaris dengan bangunan pencakar langit di dunia dan berharap sistem kecemasan serta keselamata­n bangunan ini juga setanding dengan prestijnya,” katanya.

Menara Merdeka 118 setinggi 678.9 meter dibangunka­n di atas kawasan seluas 400,000 meter persegi dan mula dibina pada 2016 dijangka dibuka hujung tahun ini.

Baginda turut dibawa melawat Stadium Merdeka yang sedang dibangunka­n semula dan terletak dalam kawasan menara yang mengembali­kan semula nostalgia baginda.

“Baginda memuji usaha PNB memulihara stadium bersejarah ini yang diilhamkan Tunku Abdul Rahman sebelum merdeka itu.

“Kini, stadium itu bakal dibuka semula untuk kegunaan rakyat, sekali gus melengkapi keberadaan Menara Merdeka 118,” katanya.

 ?? (Foto ihsan Selangor Royal Office) ?? Sultan Sharafuddi­n diiringi Tengku Amir Shah dan Raja Arshad (kanan) berkenan melawat Menara Merdeka 118.
(Foto ihsan Selangor Royal Office) Sultan Sharafuddi­n diiringi Tengku Amir Shah dan Raja Arshad (kanan) berkenan melawat Menara Merdeka 118.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia