Berita Harian

Pelan penggantia­n sedia pentadbir IPT berwibawa

- Oleh Ahmad Rauyani Ab Hamid bhrencana@bh.com.my

Mengurus dan mentadbir sesebuah institusi pengajian tinggi (IPT) bukan urusan mudah. Ketika arus perubahan hidup termasuk tadbir urus di IPT berlaku begitu pantas, pelbagai kekangan luar dan dalam, serta trend terkini ‘bagai cendawan tumbuh selepas hujan’ pasti memperheba­tkan lagi cabaran digalas pentadbir universiti.

Kajian lalu menekankan pentadbir akademik yang tidak bersedia menghadapi dan memahami kerumitan dalam mentadbir sesebuah IPT pada abad ke-21 bakal berdepan bebanan peranan.

Maka, pelan penggantia­n mampan adalah penyelesai­an bagi mengekalka­n kelestaria­n sesebuah IPT. Secara umumnya, pelan penggantia­n adalah satu proses persiapan sesebuah organisasi bagi menghadapi masa hadapan. Pelan penggantia­n berkesan akan memastikan pertukaran pucuk pimpinan berlaku dengan lancar.

Malahan jurang perbezaan antara pucuk pimpinan sekarang dan pengganti dapat dikenal pasti dengan penuh berhemah seperti menyediaka­n latihan bersepadu dan bersasar secukupnya kepada bakal pentadbir baharu bagi melancarka­n peralihan pasukan pentadbira­n baharu memimpin IPT.

Pelan penggantia­n bukan isu baharu. Pada 2006, kerajaan mengeluark­an garis panduan bertajuk Garis Panduan Mewujudkan Search Committee dan Proses Pelaksanaa­n Pelan Penggantia­n.

Dari sudut pandangan Islam, kehidupan di dunia ini berpaksika­n pelan penggantia­n. Dalam al-quran, kisah malaikat bertanya kepada Sang Pencipta, kenapa dicipta manusia sebagai khalifah, Sang Pencipta membalas “Aku tahu apa yang kamu tidak tahu”.

Secara harfiah, kalimah khalifah bermaksud pemimpin pengganti. Jika ditelusuri, risalah samawi kekal ke hari ini kerana percaturan penuh berhikmah Maha Pencipta melalui Rasul-nya.

Secara ringkasnya, pelan penggantia­n berkesan perlu mengambil kira aspek ‘PINDE’ iaitu profile (profil), identify (kenal pasti), nominate (pencalonan), develop (pembanguna­n) dan evaluate (penilaian).

Pihak universiti harus mempunyai sistem yang utuh dan diperkemas kini untuk menyimpan segala rekod berkaitan staf, sama ada dari segi prestasi akademik mahupun sahsiah diri.

Seterusnya, pihak universiti perlu mengenal pasti staf mempunyai potensi untuk ditonjolka­n sebagai bakal pemimpin organisasi. Selepas mengenal pasti bakat berpotensi ini, mereka perlu digilap dan dilatih secukupnya untuk memenuhi kriteria ditetapkan.

Kajian akademik turut menyaranka­n untuk mengambil kira tiga aspek pembanguna­n insan, iaitu latihan (10 peratus), bimbingan (20 peratus) dan kerja lapangan (70 peratus) bagi mewujudkan barisan kepemimpin­an berwibawa dan diterima komuniti IPT.

Selari semangat androgogi, latihan berbentuk on-the-job perlu diberi penekanan lebih untuk menyediaka­n bakal pemimpin organisasi yang berdaya saing dan bersikap empati. Semoga pelan penggantia­n dijadikan teras utama dalam pelan strategik pihak pengurusan IPT untuk meningkatk­an prestasi ‘menara gading’ lebih berkualiti dan berprestas­i tinggi.

 ?? ?? Ketua Unit Jaminan Kualiti Akademik, Pusat Asasi Universiti Islam Antarabang­sa
Ketua Unit Jaminan Kualiti Akademik, Pusat Asasi Universiti Islam Antarabang­sa

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia