Berita Harian

Hamas letak senjata jika negara Palestin merdeka

Kumpulan pejuang kaji syor balas Zionis isu gencatan senjata

-

Baitulmaqd­is: Beberapa pegawai Hamas memberi isyarat bahawa kumpulan pejuang itu boleh melepaskan perjuangan bersenjata mereka menentang Israel sekiranya Palestin menjadi negara merdeka di wilayah yang ditawan oleh Israel dalam perang sejak 1967.

Mesej itu mencadangk­an kedudukan Hamas menjadi lemah kerana nasibnya bergantung kepada imbangan dengan serangan Israel di Semenanjun­g Gaza, di mana Hamas memerintah sebelum perang.

Ahli Biro Politik Hamas, Basem Naim yang berpangkal­an di Istanbul, memberitah­u CNN bahawa kumpulan itu akan bersetuunt­uk ju untuk meletakkan senjata jika sebuah negara Palestin merdeka ditubuhkan.

“Jika sebuah negara merdeka dengan ibu kotanya di Baitulmaqd­is, sambil mengekalka­n hak pulang untuk pelarian, (diwujudkan) Al-qassam boleh diintegras­ikan ke dalam (masa depan) tentera negara,” katanya merujuk kepada sayap bersenjata kumpulan itu.

Hamas secara tradisinya menolak penyelesai­an dua negara yang akan menyaksika­n sebuah negara Palestin ditubuhkan bersama Israel dan sebaliknya menyokong penciptaan negara Palestin yang bersejarah yang hari ini merangkumi Israel, Tebing Barat yang diduduki, menduduki Baitulmaqd­is Timur dan

Gaza.

Presiden Inisiatif Kebangsaan Palestin, Mustafa Barghouti, berkata beliau tidak menyedari Hamas menawarkan meletakkan senjatanya sebelum ini, tetapi berkata ia akan menjadi langkah penting jika benar.

“Ia penting dalam erti kata bahawa rakyat Palestin menentang pendudukan kerana terdapat pendudukan,” katanya kepada CNN.

“Jika pendudukan tidak ada, mereka tidak perlu menentangn­ya,” katanya merujuk kepada kawalan tentera Israel ke atas wilayah yang ditawan pada 1967, di mana jutaan rakyat Palestin tinggal.

Lebih 6 bulan berperang

Sementara itu, Timbalan Ketua Cabang Politik Hamas, Khalil al-hayya, berkata Hamas sudah menerima dan sedang mengkaji cadangan balas terbaharu Israel berhubung potensi gencatan senjata di Semenanjun­g Gaza dan pembebasan tebusan.

“Hari ini, pergerakan Hamas menerima maklum balas rasmi pendudukan Zionis terhadap kedudukan pergerakan itu, yang diserahkan kepada pengantara Mesir dan Qatar pada 13 April.

“Pergerakan Hamas akan mengkaji cadangan ini dan apabila selesai, ia akan mengemukak­an maklum balasnya,” katanya dalam satu kenyataan ringkas.

Selepas lebih enam bulan berperang dengan Israel di Gaza, rundingan masih menemui jalan buntu dengan Hamas tetap dengan tuntutanny­a bahawa sebarang perjanjian perlu menamatkan perang.

“Delegasi Mesir melawat Israel untuk berbincang dengan pegawai Israel pada Jumaat, mencari jalan untuk memulakan semula rundingan bagi menamatkan konflik dan mengembali­kan baki tebusan yang ditahan ketika pejuang Hamas menyerbu ke bandar Israel pada 7 Oktober,” kata seorang pegawai yang diberi taklimat mengenai pertemuan itu. AGENSI

 ?? ?? Mustafa Barghouti
Mustafa Barghouti

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia