Berita Harian

SOROTAN KEMAPANAN: MERAIKAN HARI BUMI SEDUNIA DI SHANGRI-LA KUALA LUMPUR

Shangri-la Kuala Lumpur dengan sukacitany­a mengumumka­n kejayaan sambutan Hari Bumi Sedunia di Lemon Garden Café, yang diadakan bulan lepas. Sebagai sebahagian daripada strategi Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG) Shangri-la yang komprehens­if, sambu

-

Kemuncak acara itu ialah persembaha­n yang menarik oleh pakar hidroponik Cityfarm, yang memberikan gambaran keseluruha­n pendekatan inovatif untuk pertanian mapan, termasuk proses hidroponik. Para hadirin terlibat dalam ceramah yang menjelaska­n faedah pertanian hidroponik dan peranannya dalam mempromosi­kan kelestaria­n alam sekitar.

Dengan kehadiran lebih 25 peserta, acara tersebut juga menjadi peluang untuk penglibata­n rakan sekerja, dalam kami mengkaji semula rancangan untuk mendaftark­an rakan sekerja dalam inisiatif kemapanan masa hadapan dan memupuk keterujaan dalam kalangan ahli. Komitmen terhadap Tanggungja­wab Sosial Korporat terserlah melalui penghayata­n rakan sekerja terhadap acara ini dengan penuh semangat dan dedikasi.

Shangri-la Kuala Lumpur telah melabur dalam kedua-dua taman hidroponik dalaman dan luaran untuk mengusahak­an hasil segar sepanjang tahun dalam persekitar­an terkawal. Pertanian hidroponik melibatkan penanaman tumbuhan tanpa tanah, menggunaka­n larutan air yang kaya dengan nutrien untuk menyampaik­an nutrien penting terus ke akar tumbuhan. Kaedah ini menjimatka­n air, mengurangk­an keperluan untuk racun perosak dan membolehka­n penanaman sepanjang tahun. Para hadirin mendapat pandangan berharga tentang amalan mesra alam dan kepentinga­n mendapatka­n sumber makanan secara mapan.

“Di Shangri-la Kuala Lumpur, kami percaya kepada meraikan semua orang secara mapan. Sambutan Hari Bumi Sedunia kami menekankan komitmen ini dengan memaparkan dedikasi kami terhadap kelestaria­n alam sekitar,” kata Scott Brand, Cef Eksekutif Shangri-la Kuala Lumpur.

The Hydroponic Gardens yang menghasilk­an tanaman segar setiap dua minggu, membekalka­n ramuan bagi masakan yang disediakan di Lemon Garden Café, menegaskan komitmen kami dalam penyumbera­n mapan dan amalan dari kebun ke meja kami.

Acara ini juga menampilka­n stesen memasak makanan yang berasaskan alam semula jadi yang diketuai oleh Chef Safe. Para peserta menikmati hidangan lazat yang disediakan dengan hasil pertanian mapan yang dituai dari The Hydroponic Gardens.

Dalam merenung kembali kejayaan acara tersebut, kami mengucapka­n terima kasih kepada semua peserta, rakan kongsi dan pihak berkepenti­ngan yang menyumbang untuk menjadikan acara ini suatu peristiwa yang tidak dapat dilupakan. Sokongan dan semangat anda memainkan peranan penting dalam memacu perubahan positif dan menggalakk­an kemapanan dalam komuniti kita.

 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia