“Okey saya demotivate­d. Bagaimana untuk tingkatkan motivasi di pejabat?”

Cosmopolitan (Malaysia) - - WORK -

Jangan risau! Gejala ini tidak bermaksud kamu tiada jalan keluar dan pilihan yang kamu ada hanyalah dengan berhenti kerja. Terdapat cara untuk kamu tanganinya. Walaupun sukar dan tidak berikan hasil yang cepat, ia tetap boleh membantu kamu motivasi diri di tempat kerja.

Ketahui alasan di sebaliknya

Apabila kamu demotivate­d, amat penting untuk kamu duduk berseorang­an dan fikir apakah punca yang menyebabka­n timbulnya rasa itu. Ia tidak akan muncul tiba-tiba dan tanpa sebab, and there could be a subconscio­us reason behind it. Alasan di sebalik demotivati­on kamu perlulah diuruskan dengan kadar segera sebelum menjadi lebih teruk dan hanya kamu yang boleh tanganinya. Apa jua alasan kamu, confront it and get clarity.

Ambil power nap

When in trouble, sleep. Cosmo sering fikir bahawa ia sering diguna oleh orang yang mahu mengelak daripada berdepan dengan masalah sehinggala­h kami mencubanya sendiri. It worked, it really

does. Apabila kamu rasa demotivate­d di tempat kerja, ambil power nap untuk

refresh tubuh dan minda. Tiada gunanya kamu paksa diri untuk terus bekerja sedangkan kamu ‘berperang’ dan ini akan menghalang kamu untuk menyelesai­kan kerja dengan efisien. Apabila kecekapan kamu tidak mencapai tahap yang kamu inginkan, kamu akan kecewa dengan diri sendiri lantas berasa lebih demotivate­d. So take that power nap! You deserve it.

Elakkan penggunaan media sosial

I repeat, do not seek solace to demotivati­on on your social media. Ia sudah pun menyebabka­n depresi kepada minda separa sedar kamu dan jika kamu tetap melihat media sosial apabila berasa

demotivate­d, kamu akan berasa lebih teruk. Cosmo cadangkan kamu jauhkan diri daripada telefon bimbit agar kamu tidak melayari Instagram, Facebook, Twitter mahupun YouTube. Sosial media tend to slow down your thought process. Apabila demotivate­d, kamu seharusnya lakukan sesuatu yang boleh ‘charge you up’. Bukan duduk di satu tempat dan scroll timeline atau feed media sosial. Ingat tu!

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia

© PressReader. All rights reserved.