Hairul Azreen

SEGAK DALAM SERAGAM AHLI BOMBA, GAGAH BERSENJATA SEBAGAI LEFTENAN KOMANDER ARMAN DI DALAM PASKAL THE MOVIE, FILEM YANG MEMBUAT KUTIPAH PECAH PANGGUNG RM30 JUTA TAHUN LALU, HAIRUL AZREEN TERUS MARA MENGUKUHKAN NAMANYA.

GLAM Lelaki (Malaysia) - - DALAM ISU INI - GL

Agak lama juga pelakon ini diintip GLAM Lelaki untuk dijadikan penghias muka hadapan tetapi belum kesampaian. Akhirnya temu janji dipersetujui, itupun tidak lama kerana lusa harinya dia sudah mahu terbang untuk mengerjakan umrah bersama keluarga. Memang menjadi kebiasaan Hairul bekerja kuat sepanjang 11 bulan, Disember adalah masa untuk keluarga. Tidak kira bercuti di luar negara atau dalam negeri, hujung tahun dia perlu memberi tumpuan kepada keluarga. Dia mahu bersantai bersama orang tersayang sekaligus memberi ruang pada dirinya, tubuh dan minda untuk berehat.

Sehari sebelum penggambaran, Hairul masih lagi di Australia, berkayuh basikal bersama teman-teman. Sayang sekali usai penggambaran, GLAM Lelaki tidak sempat menemubualnya tetapi sebaliknya berbicara lewat telefon keesokan harinya. Justeru, tidak banyak yang dapat diselami daripada dasar hati pelakon yang kini melambung nama setelah berjaya dengan watak Leftenan Komander dimuatnaikkan dan cerita-cerita yang ditulis mengenai pelakon bertubuh sado ini cukup untuk dibuat kesimpulan; dia lelaki biasa tetapi luar biasa dengan kehendak dalam menggapai cita-citanya. Semangat dan jiwanya kental. Ya,

Itulah Hairul Azreen. Hero Malaysia yang mula mengukir nama cemerlang di dalam sebagai juara Fear Factor bersama pelakon Dazrin Kamarudin yang kemudian dijulang Angkatan Laut yang katanya sangat-sangatlah mencabar dirinya tetapi berpuas hati diberi peluang dan kepercayaan membawa watak Leftenan Arman. Filem ini benar-benar telah membuka mata rakyat Malaysia khususnya hero cerita romantik yang sering mengekori kerjayanya sudah mula meminggirkan diri. hanya mahu memberi fokus atau berlakon aksi membawa apa jua watak.

Melihat kesungguhan dia membuat latihan persediaan sebelum melakonkan watak Arman, ternyata Hairul tidak main-main dengan dengan cita-cita dirinya. Malah dia juga menyebut membawa watak komando kecilnya yang dimakbulkan Allah. Semasa kecil dia pernah berangan-angan menjadi disiplin tinggi dalam dirinya terutama di dalam membuat senaman membina tubuh untuk memantapkan lakonannya. Latihan yang Meski cedera, patah tangan dia mengumpulkan semua kekuatan dan semangat dalaman untuk Adakala rasa tidak mampu dan keyakinan diri yang bersilih ganti mendatangi dirinya, namun dia akan cepat-cepat merujuk kepada

sasa ternyata mencipta persona tersendiri pada aktor yang kini berusia 30 tahun. Dengan bilangan pengikut atau followers seramai 3.4 juta meletakkan dia sebaris dengan Neelofa, Nora Danish, Datuk Siti Nurhaliza malah isterinya sendiri, pelakon dan pengacara Hanis Zalikha, sehingga turut tersenarai sebagai artis Malaysia dengan followers Hairul serta kebolehan dalam sukan lasak juga telah membuka pintu rezekinya dengan tawaran sebagai duta produk seperti 100 plus, sendiri seperti pakaian jenama Malead.

“Saya sangat-sangat bersyukur kerana tahun 2018 adalah tahun rahmat. Alhamdullilah tahun lepas adalah tahun rezeki saya. Walaupun dah lakonan saya betul-betul menjadi sekaligus Hairul meluahkan rasa syukur kerana rezekinya di dalam lakonan dimakmurkan Allah.

SEMEMANGNYA JIWA LASAK

Sukan ekstrem, aksi lagak ngeri, segala jenis workout dan apa juga yang sewaktu dengannya adalah jiwa Hairul. Hairul aktif bersukan waktu kecil dan dia bukan sahaja pernah bertanding kejohanan di dalam negeri sahaja tetapi pernah mewakili Malaysia dalam kejohanan Taekwando di Thailand. Mungkin jiwa lasak di dalam dirinya sentiasa meronta sehinggakan dia tidak pernah berasa puas dengan satu jenis sukan atau senaman sahaja. Kata Hairul langkah pertamanya di dalam bidang lakonan adalah sebagai pelagak ngeri sebelum akhirnya diberi peluang berlakon drama TV.

“Tetapi sebelum berlakon saya dah buat macam-macam kerja. Saya mencuba semua ujar putera kedua daripada empat beradik pasangan Idris Ali dan Habsah Desa. Drama, menyertai siri realiti Fear Factor Selebriti Malaysia musim pertama lebih terarah kepada watak boy next door. aksi ini dibuka melalui sutradara Ahmad

Idham yang menawarkan watak Qhaliq, ahli bomba dalam mampu membawa watak tersebut dengan baik berdasarkan kejayaannya merangkul juara Fear Factor tahun 2013.

Sayang sekali Qhaliq tidak ‘meletup’ di pasaran. Kegagalan membekas kesan pada Hairul. Dia berasa kecewa dan menurut kata isterinya, Hanis dalam temubual media tempatan, suaminya sempat goyah keyakinan pada bakat lakonannya.

“Selepas berkahwin saya menyepikan diri seketika tumpuan pada kehidupan baru saya. Bagi saya penting untuk memberi fokus kerana kita perlu belajar menyesuaikan diri apabila memasuki fasa baharu dalam kehidupan. Mungkin tempoh rehat tersebut mengikis sedikit keyakinan saya pada diterima peminat tanahair dengan hati yang terbuka tidak kira bangsa, tidak terkira lafaz syukur saya kepada Yang sibuk berkemas untuk persiapan mengerjakan umrah esok paginya.

gala pembukaan, Hairul tersentuh hati melihat isterinya Hanis menitiskan airmata terharu kerana bangga dengan itu tidak menjadi. Malah dikhabarkan Hairul juga terpaksa mengambil kelas lakonan semula apabila menerima tawaran

Dia yang awalnya ragu-ragu tidak yakin dapat menghayati watak Arman dengan baik telah mencurahkan segenap perhatian dan memberi seluruh jiwanya untuk menghidupkan watak tersebut. Latihan intensif di Lumut, mindanya. Dia yang sememangnya aktif dan biasa dengan sukan lasak mulanya berasa biasa sahaja apabila diarahkan untuk berlatih tetapi apa yang menantinya di gelanggang latihan di luar dugaannya.

Khas Angkatan Laut kerana untuk melayakkan diri sebagai ahli Komando pasukan Tentera Laut itu sangatlah payah. Antara latihan yang dilalui Hairul adalah berenang dengan kaki dan tangan terikat, membuka senjata dengan pantas dan dia yang bertubuh agak sado terpaksa ‘mengecilkan’ sedikit tubuhnya untuk menepati watak Arman.

2018 digarap cantik di tangan sutradara Adrian Teh telah ia bertaraf antarabangsa. Filem tersebut membuat kutipan pembukaan, 10 juta pada hari ketujuh dan 30 juta secara total. Filem ini juga mendapat rating 8.8 daripada 10 oleh

Filem ini berinspirasi daripada kisah benar pasukan Bunga Laurel daripada lanun Somalia di Teluk Aden, Afrika pada 2011. Filem ini turut dilihat sebagai memberi penghormatan kepada keberanian wira-wira pasukan Tentera Watak Leftenan Komander Arman yang dibawa Hairul tidak sekadar mempertaruhkan ketangkasan di dalam aksi lasak ketenteraan tetapi perangkap emosi apabila Arman terpaksa membuat pilihan antara misi untuk negara atau menjaga

“DI MALAYSIA KITA TIDAK ADA MASA UNTUK DIBERI ENAM BULAN UNTUK MEMBUAT BADAN UNTUK MEMBAWA WATAK-WATAK TERTENTU. KERANA ITU SAYA SENTIASA MENYIAPKAN DIRI, BUAT LATIHAN BINA BADAN, KEKALKAN STAMINA DAN INI MEMUDAHKAN SAYA APABILA ‘DILAMAR’ PENERBIT.”

ibunya yang sakit. Mengenangkan ibunya pernah melewati episod sedih kerana kematian suami, ibunya bagaikan dibayangi ketakutan terpaksa menguburkan anaknya sebelum dirinya dikubur tentera yang sama tempat bersemadi suaminya.

mendera apabila Arman melihat Lily, janda temannya yang berkubang di dalam duka dan berjuang membesarkan anak sendiri apabila temannya meninggal dunia. Diburu rasa bersalah tersebut Arman meletakkan jawatannya untuk kerjakerja yang lebih stabil di dalam TLDM. Semakin dia lari daripada igauan itu semakin dia berasa dipanggil untuk beberapa insiden yang menuntutnya menyiasat seterusnya berjuang.

di beberapa lokasi dalam dan luar ESSCOM iaitu pihak berkuasa Kawasan Keselamatan Khas diculik lanun.

untuk bersinar lebih terang dan dia kini menerima beberapa Hairul positif memberitahu pasaran kita semakin besar semakin menyerlah. Sebagai pelakon dia perlu sentiasa berlakon.

“Di sini kita tidak ada masa untuk diberi enam bulan untuk membuat badan untuk membawa watak-watak tertentu. Kerana itu saya sentiasa menyiapkan diri, buat latihan bina badan, kekalkan stamina dan ini memudahkan juga Hairul menyertai Ironman Malaysia di Langkawi Oktober lalu.

KELUARGA BINTANG INSTAGRAM

Cerita insta memperlihatkan dia lelaki sejati tetapi tebal dengan Hairul semacam histeris dengan karakter dirinya dan ini dapat dilihat apabila ramai yang membanjiri ruang komen menyatakan betapa beruntungnya Hanis Zalikha memiliki suami penyayang. Malahan ada yang bagaikan meronta hatinya mahu mencari lelaki sepertinya. Lasak, kuat, anak yang berbakti, suami dan ayah penyayang.

Ya, sememangnya Hanis Zalikha beruntung memiliki suami seperti Hairul kerana falsafah yang dipegang suaminya adalah sentiasa menghormati orang lain lebih-lebih lagi ibu bapa. Budak Serdang yang pernah mengaku dirinya ‘rempit’ ini sangat menyanjung kedua ibu bapa dan mentuanya. Katanya dia akan sentiasa sedaya upaya membahagiakan orang tuanya. Apabila memenangi Fear Factor, perkara pertama dilakukan adalah membawa ibu dan ayah mengerjakan umrah.

“Apa jua yang kita lakukan paling utama adalah memberi kebahagiaan kepada ibu dan ayah dan orang-orang yang kita sayang. Saya juga antara orang yang mementingkan masa kualiti bersama keluarga. Bercuti adalah antara benda yang paling saya suka buat. Bukan sahaja sekarang, dulu sewaktu belum mewah rezeki, saya akan ambil masa berlibur dengan keluarga dan rakan. Tak perlu pergi jauh-jauh, cukup sekadar yang dipegangnya. Tahun lalu juga peminat dan pengikut Instagram-nya memuji Hairul dan Hanis apabila membuat kejutan menghadiahkan ayahnya kereta mewah. Menyentuh soal rumah tangga, kata Hairul kompromi dan bertolak ansur adalah ramuan resipi kebahagiaan paling utama. Jika dia keluar negara mengayuh basikal bersama teman-teman, dia pastikan bila pulang nanti Hanis akan bercuti pula dengan rakan-rakan. Andai dia dan isteri menjadi bintang Instagram, puteranya Yusuf Iskandar, adalah bintang utama. Gelagat dan keletah si comel Yusuf mencuri hati ramai orang. Kata Hairul setiap kali berpisah dengan Yusuf tidak kira untuk ayah dahulu dan sekarang tidak sama. Ibu bapa era milenial lebih mencabar tetapi kata Hairul dia akan tetap mengambil pendekatan ayahnya mendidik anak. “Saya akan memberi kebebasan pada Yusuf apa yang dia mahu lakukan dalam lagi cahaya mata. Semestinya dengan kehadiran adik Yusuf, keluarga bintang Insta ini akan terus menjadi inspirasi pada pengikutnya. Bertanya mengenai perancangan terdekatnya, Hairul memberitahu pulang umrah, dia akan terus membina badan semula untuk kekalkan stamina dan bersedia untuk memasuki set penggambaran semula. Baginya tiada istilah rehat kerana yang terbaik tidak pernah berehat.

“APA JUA YANG KITA LAKUKAN PALING UTAMA ADALAH MEMBERI KEBAHAGIAAN KEPADA IBU DAN AYAH DAN ORANGORANG YANG KITA SAYANG.”

TRACKSUT Z ZEGNA MUSIM BUNGA 2019

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia

© PressReader. All rights reserved.