GLAM (Malaysia)

Trend Terkini: Pemutihan Gigi

-

Bukan sahaja trend memutih kulit, pemutihan gigi juga harus diambil berat. Kini, banyak pakar dermatolog­i menyaranka­n pesakit agar melakukan prosedur memutih gigi terutamany­a buat mereka yang mengamalka­n gaya hidup yang tidak sihat. Selain untuk tampil lebih berkeyakin­an, ia mampu membuatkan kondisi dalam mulut sentiasa bersih.

Perlu diingat, prosedur pemutih gigi bukan hanya boleh dijalankan hanya dalam satu sesi. Ia memerlukan beberapa kali prosedur untuk mendapatka­h hasil yang lebih baik. Buat yang tidak tahu, selain daripada penjagaan yang tidak rapi, gigi kuning ini juga berpunca daripada tembakau, kopi, kola, teh serta wain merah.

Proses pemutihan gigi terbahagi kepada dua iaitu Vital Whitening dan juga Non-Vital Whitening. Prosedur Vital Whitening dijalankan pada gigi yang memiliki salur saraf hidup, manakala prosedur Non-Vital dilakukan pada gigi yang pernah menjalani rawatan akar kanal serta pada salur saraf yang sudah tidak berfungsi.

Pemutihan gigi tidak mendatangk­an kesan sampingan yang serius. Namun begitu ibu mengandung tidak dibenarkan membuat prosedur ini kerana ia akan memberi kesan kepada perkembang­an fetus akibat daripada bahan kandungan pemutih gigi tersebut. dicadangka­n pakar dermatolog­i merawat pada bahagian tubuh yang kecil sahaja. Rawatan laser yang memerlukan prosedur surgeri pula adalah rawatan CO₂ laser, pixel CO2 laser serta ultra-pulse fractional CO2 laser. Laser jenis ini memerlukan pakar merawat ke dalam lapisan kulit yang lebih dalam bagi memulih semula lapisan kolagen serta lapisan dermis reticular.

Biasanya pakar dermatolog­i tidak menyaranka­n pesakitnya melakukan pemutihan kulit seluruh tubuh. Ini kerana kandungan merkuri yang banyak akan merosakkan kulit tubuh jika tidak mendapatm khidmat nasihat daripada doktor. T Toksik yang terhasil daripada merkuri mampum memberi impak kepada kerosakan otak serta buah pinggang. Akan ada beberapa kesan sampingan yang mungki mungkin mengganggu pesakit selepa selepas menjalani surgeri pemutih pemutihan kulit. Antaranya ketidaksel­esaan pada permukaan kulit. Ia adalah perkara normal yang akan terjadi pada pesakit. Kulit akan membengkak­memb dan menjadi kemerah-merahankem­erah-m serta bergantung pada setiap pesakit berapa lama te tempoh pemulihann­ya. Kulit akan mula merekahme akibat daripada pros prosedur ini, dan jika tidak dipandang serius, ia mampu merosakkan permukaanp­erm kulit. Pesakit disarankan­disar untuk kerap menyapumen­ya krim pelindung sinar dan elakkan daripada terkena sin sinaran matahari secara langsung.lang Kulit akan menjadi se sensitif dan mengakibat­kan kompilasik kepada rawatan gangguanga­ngg penghasila­n melaninmel­ani yang dijalankan sebelumseb­elu itu.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia