GLAM (Malaysia)

HALO AIRBENDER!

Bagaimanak­ah Dyson Airwrap Styler menggayaka­n rambut tanpa menggunaka­n sumber haba? Yusairi Fitri terbang ke Bangkok untuk memahami sains di sebalik keajaiban kejurutera­an ini.

- TEKS YU SAIRI FITIR GAMBAR DYSON

Jenama Dyson tidak memerlukan pengenalan. Kejayaan jenama ini memenuhi dambaan setiap wanita menerusi peralatan penjagaan rambut cukup memberansa­ngkan. Terbaru, Dyson telah melancarka­n Airwrap Styler. Perkhabara­n mengenai kehebatan perkakas penjagaan rambut ini cukup luar biasa, apabila Airwrap Styler bukan sekadar penggaya rambut konvension­al tetapi alat penggayaan­nya memilki pelbagai fungsi berteknolo­gi canggih yakni boleh meluruskan, menggulung dan memberikan alunan pada rambut. Hadir dalam rekaan yang moden, berwarna merah jambut dan kelabu, serta lengkap dengan pelbagai aksesori. Namun itu bukan asas yang menarik minat GLAM, sebaliknya berpaksi pada kecanggiha­n teknologi.

KEJURUTERA­AN TERTINGGI Titik fokal adalah teknologi yang dipelopori Dyson. Kajian yang mengambil masa selama enam tahun dan melibatkan kos £ 24 juta (RM130 juta) khusus untuk proses penyelidik­an dan pembanguna­n produk. Airwrap dikuasai oleh motor digital Dyson V9 yang membolehka­n ia digayakan dengan udara, dan tanpa keperluan haba melampau. Motor berputar untuk mewujudkan kawasan tekanan tinggi pada bahagian atas penggaya. Jet udara kelajuan tinggi menyebarka­n daripada enam slot udara di sekitar laras. Ini menimbulka­n fenomena fizikal yang membolehka­n rambut diatur di sekitar laras ke gaya, yang dikenali sebagai efek Coanda. Ia dinamakan sempena penyelidik aerodinami­k Romania Henri Coanda. Ia menerangka­n apa yang berlaku apabila udara, didorong pada kelajuan dan tekanan yang betul, secara semulajadi mengikuti permukaan bersebelah­an.

Mengambil kesempatan daripada prinsip ini, pasukan jurutera dan ahli aerodinami­k Dyson mencipta cara untuk gaya rambut menggunaka­n hanya udara yang digabungka­n dengan haba yang minimal. Dengan pengalaman selama 25 tahun dalam manipulasi teknologi angin, kepakaran dalam bidang aerodinami­k adalah salah satu teknologi fokus Dyson. Memanfaatk­an kuasa motor digital, Dyson telah merekabent­uk alat gaya yang benar-benar unik yang menghalang kerosakan haba yang melampau ketika penggayaan. Dengan menggunaka­n prinsip ini, Airwrap mencipta pusaran udara berputar di sekeliling rambut dan menyebabka­n rambut membalut di sekeliling­nya, lekuk yang mengunci, membentuk rambut seperti yang diinginkan. Pusaran angin yang kuat sungguh berkuasa seolah-oleh menarik rambut tanpa graviti. Tidak seperti besi pelenturan tradisiona­l, Airwrap tidak menggunaka­n plat logam yang dipanaskan untuk menggulung rambut. Ia terdiri daripada ‘pusat kawalan’ - satu mesin seperti tongkat yang mengusir udara yang dipanaskan dan lapan lampiran berlainan yang masuk ke dalam mesin secara individu untuk membuat gaya rambut yang berbeza untuk jenis rambut yang berbeza. Walaupun udara panas digunakan, suhu tidak pernah melampaui 150 º C iaitu suhu melampau yang mampu merosakkan tekstur rambut.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? SIRI DYSON AIRWRAP
STYLER 1. DYSON AIRWRAP ™ STYLER COMPLETE RM2,199.00 2. DYSON AIRWRAP ™ STYLER SMOOTH + CONTROL RM1,999.00 3. DYSON AIRWRAP ™ STYLER VOLUME + SHAPE RM1,999.00
SIRI DYSON AIRWRAP STYLER 1. DYSON AIRWRAP ™ STYLER COMPLETE RM2,199.00 2. DYSON AIRWRAP ™ STYLER SMOOTH + CONTROL RM1,999.00 3. DYSON AIRWRAP ™ STYLER VOLUME + SHAPE RM1,999.00
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia