GLAM (Malaysia)

GEMILANGKA­N FESYEN TANAH AIR

FESYEN TAAH AIR

-

Misi utama minggu nggu fesyen Kuala Lumpur umpur (KLFW RTW) adalah untuk menyemarak­kan arakkan n serta menjulang g kreativiti fesyenn yyang g mengalir di Malaysia. laysia. y Tahun ke-tujuhh ini membuktika­n usaha yang disemai makin utuh dengan kemunculan jenama baru yang bakal memberi esen fesyen yang tersendiri dalamm dunia a fesyen lokal.

Pavilion KL terus menjadim gelanggang untuk ppara komuniti fesyen loklokal bagi mempersemb­ahkan koleksi 2019 mereka sempesempe­na dengan Minggu Fesyen KualaKua Lumpur (KLFW RTW). AcaAcara fesyen paling gemilang ini bakal berlangsun­g pada 212 sehingga 25 Ogos. Kali ini pentaspe KLFW RTW 2019 bakal terterisi dengan lebih 80 jenama tantanah air. Paling membanggak­an adaadalah ada 10 jenama gah asal MalaysiaMa yang turut mewarnai KLKLFW RTW 2019. Mereka adalah Afiq M, Alia Bastamam, EzzatiEzz Amira, Fizi Woo, InnaiRedIn­naiRed, Jovian Mandagie, MimpiKMimp­iKita, Nurita Harith, Rizman RuzainiRu dan Syomirizwa Gupta. Jenama powerhouse MalaysiaMa­lays ini nyata bakal memberikan rencah baru dalam elemen fesyefesye­n tersendiri.diri.

Sejajar dengan sambutansa bulan kebangsaan, KLFW RTW 2019 turut membuatme satu pameran bertajukbe­rta Threadead of Heritage. Ia adalaadala­h usahaa utama untuk menaimenai­kkan rasaasa cinta pada fabrik tradisiona­ltral di kalangan masyarmasy­arakat tempatan.p Pameran ini mahuhu menunjukka­n yang fabrik lokal pupunyauny­a daydayaya tahan lasak, bersifatbe­rsifaat unik juga ada rasa banggabang­gga bila menyarungk­annya.. PameranPam­eraan ini berlangsun­g di hub fesyen KL yakni Pavilion KL bermula 10 hingga 25 Ogos. Antara yang bakal dipamerkan adalah koleksi ikonik Tenun Pahang DiRaja, Royal Terengganu Songket dan Batik Kelantan by Yanas.

Selain memberi fokus pada perkembang­an fesyen lokal yang makin pesat, maka KLFW RTW 2019 mahu mendidik kelompok fesyen dengan lebih beretika. Maka lahirlah program Design To Sustain yang mana usaha bersama antara Commonweal­th Fashion Council of UK, AirAsia dan United Nations’ Sustainabl­e Develompme­nt Goals. Ada 13 pereka muda yang lahir daripada program AirAsia Runway Ready Designer Search dijemput untuk menjadi eco-warrior dan menghasilk­ang satu look baru yang menggunaka­n fabrik daripada kedai pakaian terpakai. Selain itu ada nama besar yang menyemarak­kan program Design To Sustain ini seperti Ayu by Tarik Jeans, SeanSheila, BEVC dan Tsyahmi x BijiBiji.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia