GLAM (Malaysia)

POLISHED CLASSIC

Garapan Tory Burch musim ini bertenaga dengan serakan warna berani lebih mewah menerusi layangan tekstur pelbagai jenis tekstil dan jemeki mengingatk­an kembali pada kegemilang­an era seni eksperimen­tal.

- OLEH YUS A IRI FI T RI GAMBAR TORY BURCH

Pentas dibuka oleh supermodel kelahiran SudanAustr­alia, Adut Akech Ak dengan mengayakan kot labuh b berona kelabu yang dipandank dipandanka­n bersama beg tangan kulit dua ton t merah biru. Mata hadirin terus dikunci dengan setiap helaian yang luar dari jangkaan. Tory Burch tahu bagaimana untuk memberikan kejutan buat setiap persembaha­nya. Koleksi terbaru musim luruh/sejuk 2019, yang dipentaska­n dengan megah di Pier 17, New York sarat dengan campuran klasik yang diperbahar­ui, dari cetakan bunga, jalur grafik, raw fringe yang eksentrik, material pakaian lelaki dan siluet romantis. Sebelum pentas dibuka kepada dunia, tetamu diberikan gambaran samar mengenai rekaannya yang melaung sifat eksentrik moden pada sekeping nota yang tertulis, “There’s a modern eccentrici­ty to raw fringe, exaggerate­d ruffles, knife pleats, cutglass jewelry, deconstruc­ted bags and sharp boots.” Ia menghembus nghembus sifat semua asas Burch dengan engan sentuhan seni seni eksentrik yang membuat ia menarik, segar dan moden. Nota juga turut menyatakan koleksi kali ini diilhamkan daripada Black Mountain College.

Tidak diketahui ramai, Black Mountain College merupakan sebuah sekolah eksperimen­tal yang didirikan oleh seorang tokoh bernama John Andrew Rice pada 1933 di North Carolina. Kolej ini memainkan peranan bersejarah dalam membentuk dan memupuk beberapa artis terkenal dan dihormati untuk pendekatan progresifn­ya untuk belajar dengan penekanan pada seni, sekolah yang sangat berpengaru­h

bertanggun­gjawab ia menghasilk­an kumpulan artis berbakat, dan senarainya yang terdiri daripada Willem dan Elaine de Kooning, Robert Rauschenbe­rg, Josef dan Anni Albers, Jacob Lawrence dan Merce Cunningham. Diilhamkan oleh pendekatan kolektif yang tidak konvension­al kepada pendidikan dan membentuk lintasan seni moden di Amerika, Tory Burch bijak mengolah keseluruha­n koleksi kali ini. Motif garis bertemu floral. Inspirasi dan bahan menswear diolah dengan gaya siluet yang romantik. Tebaran warna-warna khas musim gugur, dengan aksen kuning dan hijau untuk suntikan energi. Tapi ada pula putih, hitam, dan biru yang lebih gelap. Motifmotif yang dipilih juga menjamin sebuah koleksi yang eklektik. Ada Herringbon­e, kotak kotak-kotak, kotak, rend renda. Sekuin dan bordiran beraksen unfinished unfini yang dihadirkan untuk memperliha­tkan memper dimensi lebih hidup dna bern bernyawa. Permainan tekstur juga terpampan terpampang jelas untuk gaya dan ekspresi ekst ekstra pada aksesori, seperti sepatu d dan beg tangan. Sisi feminin dimak dimaksimak­an dengan perincian sepert seperti ruffle, lipatan dan rambu yang bisa dilihat pada leher dan lengan. Tidak ketinggala­n aks aksesori sepeti beg tangan den dengan rekaan dekonstruk­tif da dan but mencuri tumpuan. G Gaya sporty dirai dengan p paduan parka bersama gaun m malam bertabur motif flora. Kot bulu disatukan bersama piyama, menyuntik sensasi retro dan eksentrik. Tory Burch luruh/sejuk 2019 adalah segalanya mengenai ek ekspresi seni yang nyaring se sehingga melekat di ingatan.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia