GLAM (Malaysia)

DISCO DREAM REWIND

Studio 54! Patti Hansen! Barry Manilow! Oh,h, sungguh gg banyak yang ingin dikongsi mengenai pementasan mentasan koleksi Michael Kors luruh/sejukk 2019.

- OLEH YUSAIRI F I TRI GAMBAR MICHAEL KORS

Pendekatan disko mungkin kedengaran agak klise. Namun, bagi sesiapa yang tidak jelas mengenai titik permulaan inspirasi musim ini, Kors punya alasan tersendiri. Kors bernostalg­ia ketika menjejakka­n kaki di kota New York. Era 70-an adalah era terbaik dalam kreativiti fesyen, teater, musik, dan seni. Pinggir jalan pun menjadi panggung runway, dengan ledakan gaya. New York pada saat itu edgy dan berani, di bawahnya terdapat luapan energi, imaginasi dan rasa kebebasan maksima. Saat itulah aturan gaya menghilang dan definisi glamor baru muncul. Nafas mewah diraih sempurna apabila model Gigi Hadid membuka pentas dengan melayangka­n persalinan blazer bertali pinggang serta net sebagai aksesori di kepala. Persembaha­n menampilka­n persalinan yang dilukis dengan logo kelab malam Studio 54 yang terkenal termasuk kemeja-T celana dan seluar jeans berkilauan tanpa lengan, jaket motosikal, blaus crepe de chine, kemeja poplin dan beg duffel. Percaturan bijak Kors membuatkan keseluruha­n gaya musim ini meriah dalam gaya tersendiri.

Nostalgia disko mengalir indah menerusi persalinan dengan halter ungu bersekuin, jersi metalik emas dan pakaian mini yang berkilauan dengan tembaga, bodysuits beige, legwarmers dan turban menimbulka­n keseragama­n. Diikuti dengan jaket double breasted korduroi kulit yang dipadankan dengan seluar berkilat, gaya hippie dizahirkan menerupi denim dan jaket kulit. Cetakan haiwan turut hadir dalam bentuk seluar garisan berjalur harimau, jaket makan malam jacquard metalik, baju cetak ular sawa.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia