GLAM (Malaysia)

DIGITAL FASHION SHOWS

-

Sedang masyarakat Malaysia mengalami Perintah Kawalan Pergerakan 2.0 ( sewaktu artikel ini ditulis), industri fesyen terus berevolusi, termasukla­h minggu fesyen yang bakal tiba. Sejak musim lepas, kebanyakka­n rumah fesyen telah merangka bentuk pementasan yang baharu. Digital fashion week menguasai fesyen sekarang. Tiada lagi ‘ celebritie­s sighting’ di acara fesyen. Tiada lagi barisan A- list front rows. Now, semua mendapat akses untuk ‘ duduk’ dan menonton pementasan fesyen sejurus ia dipersemba­hkan. Video pementasan fesyen akan dipautkan di laman YouTube, memudahkan untuk semua melayariny­a. Tak perlu lagi menunggu ulasan dari Editor Fesyen mengenai sesuatu koleksi itu. So, do fashion editors still matter?

Jenama Balmain antara yang terawal merevolusi­kan acara fesyen dengan meletakkan Digital Front Row sewaktu pementasan musim bunga 2021. Tiga barisan televisyen LG diletakkan dan memaparkan barisan tetamu yang hadir secara virtual, menyaksika­n Anna Wintour, Jennifer Lopez, Kris Jenner, Megan Thee Stallion dan Cara Delevigne di baris hadapan. Pembentuka­n ini menandakan bermulanya the future of fashion shows. Hmm... what’s next for fashion shows?

Pandemik turut mengubah hala tuju ‘ red carpet fashion’. Akibat kekurangan penganjura­n majlis, program TV bertindak sebagai medium utama untuk mempamerka­n fesyen. TV is the new red carpet. Penyanyi Dua Lipa berjaya memanfaatk­an pembaharua­n ini. Hasil kerjasama bersama stylistnya, Dua Lipa telah mencipta beberapa look ikonik sepanjang tahun 2020. Dua Lipa telah membawa ‘ runways couture ’ ke kaca TV. Straight from the runways, Dua Lipa muncul dalam rekaan Valentino couture, Versace, vintaj Alaia, Paco Rabanne, vintaj Mugler sewaktu menjadi tetamu di Saturday Night Live. Sudah pun, mencipta ‘ fashion’s iconic moments’ dalam sejarah fesyen.

Tiada siapa menduga, dalam masa setahun yang lepas, disebabkan satu virus, industri fesyen telah mengalami perubahan drastik. Mencatatka­n sejarah sebagai tahun paling mencabar buat industri fesyen dunia. Dalam kesukaran, ada juga kebaikanny­a. It’s a turning point for fashion and people for a change. Titik baharu yang ‘ memaksa’ kita berubah ke arah yang lebih berwawasan dan mencipta perspektif baharu. Persoalan saya sekarang, how will fashion be in 2021?

 ??  ?? Prada SS21 virtual fashion show.
Prada SS21 virtual fashion show.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia