GLAM (Malaysia)

SS21 FORECAST

- teks JOHAN KASSIM

Keragaman idea pereka fesyen membuahkan pelbagai trend yang diramal dapat mengadapta­si norma baharu. Stail terkini direvolusi­kan untuk menampilka­n gaya segar dan kebanyakka­n rumah fesyen memfokuska­n kepada konstruksi yang terlihat tegap dan moden. Lantas meyanjungi sifat wanita era baharu. TRENCH 2.0

Kot trench bukanlah sesuatu yang baharu dalam fesyen. Saban musim, kot trench dipersemba­hkan oleh hampir kesemua rumah fesyen, sebagai satu item stylish yang relevan. Pun begitu apa yang disaksikan untuk musim ini, beberapa jenama telah merevolusi­kan rangkaian kot trench.

Menghadirk­an reka bentuk lapel yang dramatik, slits, potongan lengan yang berganda, drop waists, siluet longgar, kombinasi dwiwarname­mbuktikan kesemua butiran baharu ini boleh ditampilka­n hanya dalam satu rekaan kot trench. Kefungsian yang lazimnya melengkapi seni reka trench, diinovasik­an dengan kelengkapa­n baharu, yang dianggap faktor penting. Pendekatan baharu yang selari dengan senario fesyen semasa.

1. PETALS FEVER

Boring? Nahh… the bolder, the brighter! Dalam pemikiran biasa kita pula, terbit rasa dres fl oral itu sudah menjadi kebiasaan. Namun tidak untuk musim ini, yang mana rumah- rumah fesyen menerbitka­n rekaan fl oral yang ‘ bold’ dan lebih ‘ impactful’ dengan corakcorak bunga yang menonjol, dalam warna neon atau kuning menjerit. Menegaskan siluet yang lebih drama, dalam bentuk gaun, kembang di bahagian bawah — menyandiwa­rakan ‘ strong femininity’. Disatukan dengan perkakasan, perincian seumpama itu, membuka luas pandangan kita terhadap helaian bercetak floral. Menggemila­ngkan semula dress- dress yang akrab dalam fesyen wanita.

2. KHAKIS IT OFF

Khakis membuat kemunculan di kebanyakka­n rumah fesyen. Gabungkan penampilan denim dengan warna khaki untuk penegasan gaya. Khaki yang seringnya sinonim dengan gaya- gaya remaja lelaki atau ‘ suburban dads’, kini mengalami revolusi untuk dijadikan opsyen utama dalam memilih pakaian.

Seluar khaki yang diberi suntikan ‘ slouchy’, bersiluet longgar, berpotonga­n bersih juga berpinggan­g tinggi, manipulasi pola pada seluar dan teknik labuh berjaya menajamkan pemerhatia­n kita. Valentino, Louis Vuitton dan The Row ada mempersemb­ahkan khaki sebagai rekaan utama, dalam variasi ceraian.

3. TETAMU MUSIM BUNGA 2021

Minggu Fesyen Musim Bunga 2021 dianjurkan sewaktu pandemik Covid- 19 baru- baru melanda dunia. Masih sempat lagi, acara fesyen diadakan secara fizikal. Walaupun, kehangatan Minggu Fesyen ada rasa terganggu pada ketika itu, namun wajah- wajah yang menjadi tetamu kala Minggu Fesyen masih mencuri tumpuan. Siapakah yang hadir?

1. BOLD SHOULDER

‘ Bold Shoulder’ semakin ligat mendominas­i pementasan fesyen wanita. Rumah- rumah fesyen utama, Moschino, Margiela, Givenchy antara yang menjunjung hebat ‘ bold shoulder’. Ia bertindak buat penghormat­an fesyen ikonik ‘ 80- an, siluet feminin tersebut, yakni bahu yang distruktur­kan. Menggemila­ngkan pola pakaian wanita untuk tampil lebih kukuh, cerminan baharu ‘ youthful femininity’ serta standard elegan yang tertentu yang kiranya sinonim dengan karakter wanita masa kini. Konsep tailoring dipelihara, selain bertujuan untuk menghasilk­an pendekatan eklektik yang lebih moden.

2. DISCO BALL

Zoom party? Cedok gaya- gaya inspirasi fesyen era ‘ 70- an yang cukup terkenal, disko yang diperbahar­ui ilhamnya untuk mendukung karakter wanita masa kini. Dari warna metal ke labuci, you have it all.

3. FESYEN BERPOLITIK

Fesyen kini dipercayai dapat mengubah dunia juga pandangan orang sekeliling. Pereka fesyen mengambil peluang untuk menyampaik­an suara mereka melalui persembaha­n fesyen. Louis Vuitton ‘ berkempen’ secara halus, dengan menampilka­n rekaan kemeja T berlogo ‘ VOTE’, selaras dengan pilihan raya Amerika yang lalu.

1. SENSASI POP

Warna- warna pop tidak akan mungkin ‘ terkeluar’ dari trend utama musim bunga. Paduan rona terang bertenaga yang digayakan secara bertembung, mengasyikk­an mata selain menampilka­n kontra yang dikira penegasan gaya.

Versace, antara rumah fesyen yang menggemila­ngkan warna- warna ‘ bold’ dalam pementasan musim bunga/ panas 2021. Tod’s pula mempertemb­ungkan warnawarna lembut, lalu menghidupk­an optimistik dan membuat diri bersemanga­t.

2. THE MOST TALKED ABOUT: PRADA & RAF SIMONS

Penyatuan Prada bersama Raf Simons bikin kegegaran fesyen. Kolaborasi tersebut adalah antara projek yang paling dinantikan buat pengikut- pengikut fesyen. Selain disebabkan, dua nama itu merupakan fi gura hebat dalam fesyen. Raf Simons juga punya bilangan pengikut yang tersendiri. Koleksi sulung mereka, dipentaska­n secara phygital, yang menandakan bermulanya fasa baharu dalam lapangan fesyen. ‘ Ugly print’ yang pernah dipentaska­n Prada sekitar era ‘ 90- an, telah dikembalik­an secara positif, meraikan faktor cool yang baharu.

 ??  ?? PRADA
VICTORIA BECKHAM
BURBERRY
LOUIS VUITTON
PRADA VICTORIA BECKHAM BURBERRY LOUIS VUITTON
 ??  ??
 ??  ?? DARI KIRI KE KANAN KATE SPADE CAROLINA HERRERA DIOR VALENTINO
HERMES JACQUEMUS LOUIS VUITTON MICHAEL KORS
KATHERINE LANGFORD ( VALENTINO) SHARON ALEXIE ( FENDI) RITA ORA ( FENDI) MARGOT ROBBIE ( CHANEL) SUKI WATERHOUSE ( BOSS) MATILDE GIOLI AND JAMES FERRAGAMO ( SALVATORE FERRAGAMO) 3 1 2
DARI KIRI KE KANAN KATE SPADE CAROLINA HERRERA DIOR VALENTINO HERMES JACQUEMUS LOUIS VUITTON MICHAEL KORS KATHERINE LANGFORD ( VALENTINO) SHARON ALEXIE ( FENDI) RITA ORA ( FENDI) MARGOT ROBBIE ( CHANEL) SUKI WATERHOUSE ( BOSS) MATILDE GIOLI AND JAMES FERRAGAMO ( SALVATORE FERRAGAMO) 3 1 2
 ??  ??
 ??  ?? 1
GIVENCHY 2
MOSCHINO
BALENCIAGA
SAINT LAURENT
1 GIVENCHY 2 MOSCHINO BALENCIAGA SAINT LAURENT
 ??  ?? 3
LOUIS VUITTON
3 LOUIS VUITTON
 ??  ?? SAINT LAURENT
SAINT LAURENT
 ??  ?? BALMAIN
BALMAIN
 ??  ?? VERSACE
VERSACE
 ??  ??
 ??  ?? 2 MIUCCIA PRADA & RAF SIMONS.
2 MIUCCIA PRADA & RAF SIMONS.
 ??  ??
 ??  ?? 1
VERSACE
1 VERSACE
 ??  ?? CHANEL
CHANEL
 ??  ?? TOD’S
TOD’S
 ??  ?? DIOR
DIOR

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia