GLAM (Malaysia)

MESTI BACA: NASKHAH FESYEN YANG MENGAJAR ANDA SESUATU TAHUN INI

- teks NISA’ HALID

Dari senaskhah helah gaya esential Christian Dior hinggalah Grace Coddington’s witty memoir, tajuk- tajuk buku fesyen seperti ini sudah semestinya menjadikan bahan tambahan sempurna kala sendirian ditemani secangkir kopi. Menjadi lebih ideal bila dinasihati untuk kerap # dudukrumah, tahun ini adalah waktu paling tepat untuk berdamping­an bersama buku fesyen. Walaupun trend mudah dikemaskin­i di Internet bila mana anda dahagakann­ya dari jenama hebat, namun cara terbaik untuk menyelami sejarah fesyen dengan lebih mendalam adalah dengan memiliki salah satu daripada puluhan buku yang menakjubka­n di dunia. Sama ada anda berminat dengan kemasyhura­n pereka, seni haute couture, streetstyl­e, atau perkembang­an fesyen, semua sudah tersedia untukmu. GLAM titipkan enam buku fesyen terbaik tahun ini! 1. SUZIE ZUZEK FOR LILLY PULITZER, THE ARTIST BEHIND AN ICONIC AMERICAN FASHION BRAND, 1962- 1985

Pertama kali, arkib lukisan yang menjadi asas cetakan whimsical dan timeless yang kita cintai diperkenal­kan. Cetakan pakaian Lilly Pulitzer adalah fesyen Amerika pada tahun 1960- an, 70an, dan ‘ 80- an yang digaya oleh aktres, model, dan suri rumah yang stylish. Buku ini boleh dianggap sebagai ‘ harta karun’ dari cetakan ikonik dan mengkontek­stualisasi­kan label Amerika semata- mata dan wajib dimiliki oleh penggemar fesyen dan sejarah sosial.

2. DEAD STYLE, A LONG STRANGE TRIP INTO THE MAGICAL WORLD OF TIE- DYE

Dead Style mempamerka­n pengaruh budaya Grateful Dead dan hippie terhadap dunia fesyen semasa. Helaian tie- dyed dari rumah fesyen antarabang­sa telah mendominas­i gaya pentas peragaan. Didorong secara visual dan kapsyen, ia merupakan buku panduan untuk budaya Deadhead semasa. Dead Style adalah karya yang mengejutka­n, provokatif, menarik, dan menyeronok­kan, senaskhah buku Grateful Dead untuk generasi baru.

3. DESIGNER WINDOW FASHIONS

Ciptaan terbaru Charles Randall berdasarka­n karya asalnya: The Encycloped­ia of Window Fashions dan The Window Decorating Book. Edisi terbaru ini meneruskan tradisi mempamerka­n tingkap klasik dan kontempora­ri dari beberapa pereka utama Amerika. Lebih banyak gambar dan ilustrasi hitam dan putih daripada sebelumnya, buku ini menghadirk­an kombinasi tingkap di setiap kamar kediaman: dari tirai poket yang simple hinggalah kepada a designer masterpiec­e. 4. FASHION HISTORY FROM THE 18TH TO THE 20TH CENTURY

Ditubuhkan pada tahun 1978, Kyoto Costume Institute menyedari pentingnya pemahaman tentang pakaian dari perspektif sosiologi, sejarah, dan seni. KCI mengumpul pakaian bersejarah yang berasal dari abad ke- 18 hingga ke hari ini. Menampilka­n fotografi pakaian yang dipamer pada mannequins yakni testimoni pakaian sebagai “an essential manifestat­ion of our very being” dan keghairaha­n untuk berfesyen sebagai seni yang kompleks dan rumit.

5. THE WOMEN WHO REVOLUTION­IZED FASHION, 250 YEARS OF DESIGN

Naskhah ini menyoroti pereka inovatif dan kontempora­ri yang mendukung pelbagai material dan genre. Kelantanga­n unik ini menonjolka­n barisan fesyen awal yang terkenal seperti Jeanne Lanvin, Callot Soeurs, dan Madeleine Vionnet, serta underrepre­sented women yang merevolusi­kan fesyen dari pertengaha­n 1700- an hingga sekarang. Ia mengupas hal representa­tion, kreativiti, dan keistimewa­an, serta cabaran buruh mengenai fesyen hari ini.

6. PETER LINDBERGH. ON FASHION PHOTOGRAPH­Y Di pantai Malibu, tahun 1988, Peter Lindbergh merakam siri White Shirt yang memperkena­lkan kita kepada Linda Evangelist­a, Christy Turlington, Rachel Williams, Karen Alexander, Tatjana Patitz, dan Estelle Lefébure. Permulaan era yang mentakrifk­an semula kecantikan langsung mengubah landskap fotografi fesyen selama beberapa dekad berikutnya. Buku ini mengumpulk­an lebih dari 300 gambar dari empat puluh tahun kerjayanya.

 ??  ??
 ??  ?? 6
6
 ??  ?? 5
5
 ??  ?? 3
3
 ??  ?? 4
4
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia