GLAM (Malaysia)

KALEIDOSKO­P ANEKA RONA

“Semua orang adalah artis, sama ada ia sudah diekspresi­kan sepenuhnya. Mahupun sedang saat diterjemah­kan atau masih belum diluahkan sama sekali,” kata pengasas MORPHOSIS, Jean-Francois Jadin.

- teks ZUHAIRIE SAHROM gambar MORPHOSIS

Mulanya kembara seni sebagai pengumpul seni, artis asal Belgium yang berpangkal­an di Malaysia senantiasa menghargai seni. Jean-Francois Jadin mengambil peluang untuk mencabangk­an minatnya dalam lapangan seni halus sepanjang berkurung di rumah saat pandemik melanda. Biarpun hanya baru tiga tahun menapak dalam lapangan seni ini, Jean-Francois telah mengolahka­n hampir 140 karya seni. Lantas, berpeluang untuk menjual lebih 50 karya daripadany­a. Ternyata seni itu subjektif kerana buat seorang individu yang tidak berkeboleh­an untuk melukis, Jean-Francois kini sukses mempertaru­hkan impresi kreatifnya. Para pengumpul seni ciptaannya bukan saja tertumpu di Malaysia, malah di Singapura, Thailand, Filipina serta Belgium dan Belanda.

Berkesempa­tan untuk mengadakan pameran solo pertamanya sedang pandemik baru menular, pameran terbarunya dibentangk­an di Malaysia Art Ecosystem Festival (MAEF). Di mana, merupakan program yang julung-julung kalinya diadakan oleh Balai Seni Negara, pada awal Disember lalu. Festival seni yang berlangsun­g di World Trade Center Kuala Lumpur ini mengumpulk­an para penggiat seni yang berkecimpu­ng dalam ekosistem seni visual negara. Karya seninya turut membintang­i pameran seni Arte@PavilionKL. Menekuni kemahiran seni sendiri, Jean-Francois mempertaru­hkan karya seni abstrak ekspresion­isme dengan menggunaka­n medium cat akrilik yang direalisas­ikan ke atas kanvas. Namun bagi membentang­kan koleksi terbarunya, JeanFranco­is membentang­kan siri karya seni 3D dinamai ‘Bird’s Nest’ yang diolah dalam media campuran yakni pada kulit telur burung unta. Ekspresi seni artistikny­a membayangi palitan spektrum rona pelangi dengan teknik stroke yang membingkis­kan kedamaian serta ketenangan saat mata memandang padanya. Tambahan pula, setiap karya seninya adalah ekspresi langsung coretan jiwanya tanpa sangsi. Jean-Francois sentiasa kagum dengan magis ekspresi diri dan betapa terapeutik saat mencoretka­n idea kreatif. Ayuh menjamu mata bersama Galeri Seni Morphosis yang mengambil lokasi di Solaris Dutamas.

 ?? ?? ‘GOLD BIRD’S NEST’, AKRILIK ATAS KERANG TELUR BURUNG UNTA, 6.5” X 5” X 5”, 2021
‘GOLD BIRD’S NEST’, AKRILIK ATAS KERANG TELUR BURUNG UNTA, 6.5” X 5” X 5”, 2021
 ?? ?? ‘CIRCLE OF LIFE’, AKRILIK ATAS KANVAS, 150 CM IN DIAMETER, 2021
‘CIRCLE OF LIFE’, AKRILIK ATAS KANVAS, 150 CM IN DIAMETER, 2021
 ?? ?? ‘AWAKENING JOURNEY’, AKRILIK ATAS KANVAS, 48” X 60”, 2020
‘AWAKENING JOURNEY’, AKRILIK ATAS KANVAS, 48” X 60”, 2020
 ?? ?? ‘SERENDITIT­Y’, AKRILIK ATAS KANVAS, 36” X 36”, 2020
‘SERENDITIT­Y’, AKRILIK ATAS KANVAS, 36” X 36”, 2020
 ?? ?? ‘LA ROSE DES VENTS’, AKRILIK ATAS KANVAS, 36” X 36”, 2021
‘LA ROSE DES VENTS’, AKRILIK ATAS KANVAS, 36” X 36”, 2021

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia