Harian Metro

Dua minggu tempoh serah laporan audit

-

Kementeria­n Pendidikan meminta semua sekolah di seluruh negara menyerahka­n laporan audit dalam tempoh dua minggu kepada Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) berkaitan infrastruk­tur dan kemudahan fizikal sekolah yang sudah uzur dan menjadi keutamaan untuk diambil tindakan segera.

Menterinya, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, beliau sudah berbincang dengan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia (KPM) Datuk Seri Dr Khair Mohamad Yusof semalam supaya dibuat audit berhubung infrastruk­tur dan kemudahan fizikal sekolah dengan kadar segera oleh semua sekolah.

Menurutnya, hasil laporan audit itu juga perlu diserahkan kepada PPD dalam tempoh dua minggu untuk diambil tindakan segera.

“Saya juga minta pejabat PPD melaporkan kepada

JPN (Jabatan Pendidikan Negeri) sebelum diserahkan kepada kementeria­n untuk diteliti audit paling serius yang dianggap sebagai kecemasan yang patut diambil tindakan segera.

“Sebelum ini, kita memang ada SOP (prosedur operasi standard) berkaitan infrastruk­tur dan kemudahan fizikal sekolah di mana pihak sekolah perlu mengisi borang yang mana ia mungkin menyenarai­kan 20 perkara untuk diambil perhatian namun kita susah untuk melihat senarai keutamaann­ya yang perlu segera dibaiki atau diganti.

“Jadi, melalui laporan audit ini mereka (sekolah) hanya perlu menyenarai­kan satu atau dua perkara yang menjadi keutamaan seperti padang sekolah, pintu pagar sekolah ataupun tempat lain yang difikirkan sebagai merbahaya di mana kita akan mengambil tindakan segera,” katanya pada Majlis Sambutan Aidilfitri JPN Kedah, di sini, semalam.

 ??  ?? MAHDZIR beramah mesra dengan kakitangan JPN, semalam.
MAHDZIR beramah mesra dengan kakitangan JPN, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia