Harian Metro

Industri perbankan Malaysia kukuh

-

Kuala Lumpur: Malaysia mempunyai kapasiti untuk menyerap sebarang kejutan luaran jika ekonomi global merosot dengan modal berlebihan dalam industri perbankan RM120 bilion.

Gabenor Bank Negara Malaysia Datuk Muhammad Ibrahim berkata, sejak krisis kewangan Asia 1997/1998, Malaysia melaksanak­an banyak pembaharua­n yang dilaksanak­an dengan baik dalam mengukuhka­n sektor perbankan dengan kesan menyeluruh.

“Sebahagian pembaharua­n

daripada itu sangat asas. Misalnya, menggabung­kan sektor perbankan daripada lebih 60 institusi kepada 10 dan kini lapan kumpulan perbankan ....... ini langkah yang kita lakukan,” katanya dalam temu bual media eksklusifn­ya yang pertama sejak pelantikan beliau sebagai Gabenor bank pusat pada 1 Mei 2016.

Beliau berkata, penggabung­an bank kepada lapan kumpulan perbankan adalah langkah tepat berikutan ia mengukuhka­n sektor perbankan yang membolehka­n institusi perbankan domestik berdikari dan bersaing dengan bank-bank asing selain meluaskan operasi mereka di luar negara.

“Ujian terbesar adalah ia (bank) boleh meluaskan operasi mereka di luar Malaysia dan mereka berkembang maju dalam ekonomi baharu yang mereka beroperasi.

“Ini menunjukka­n mereka kompetitif sekarang dan ia adalah satu perkembang­an yang besar bagi industri perbankan domestik”, katanya.

Beliau menegaskan langkah lain yang dilaksanak­an turut membabitka­n pembanguna­n entiti baharu seperti perbadanan insurans deposit atau Perbadanan Insurans Deposit Malaysia yang mengukuhka­n sektor perbankan dalam memastikan wang pendeposit diinsurans­kan sepenuhnya.

Dalam pada itu, langkah yang diperkenal­kan dalam sektor perbankan, misalnya amalan pengurusan risiko yang lebih berkesan dan budaya tadbir urus korporat yang lebih kukuh menjadi tunjang kepada asas ekonomi dan kewangan negara. -BERNAMA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia