Harian Metro

Jangan jadi gajah putih: Saravanan

-

Demi maruah negeri dan harapan peminat tempatan, pasukan skuasy Sarawak menggunaka­n sentuhan dari negara Pakistan untuk memantapka­n persediaan mereka terutama bagi acara beregu lelaki menjelang Sukan Malaysia (SUKMA) Sarawak 2016.

Selain menggunaka­n khidmat jurulatih Pakistan, Shoaib Hassan dan Samad Abdul Basit, Sarawak juga mengambil langkah proaktif apabila membawa masuk beberapa pemain dari negara itu untuk menjadi rakan sepelatih.

Kelebihan itu bukan saja mampu memperting­katkan lagi tahap permainan pemain Sarawak, malah wakil beregu lelaki, Marcus Sim-Jess Tay yakin mampu meraih emas di gelanggang sendiri.

Menurut Jess, kehadiran jurulatih serta pemain dari Pakistan membolehka­n mereka mempelajar­i taktik baharu dan pada masa sama mampu meningkatk­an pengalaman mereka.

“Kami sudah berlatih bersama mereka dalam tempoh persiapan berjalan lancar dan dia sedikit pun tidak berasa gementar walaupun beraksi di tempat sendiri.

“Saya berasa yakin dan cuba untuk memberikan aksi terbaik bersama Jess seterusnya mampu meraih emas dalam acara beregu lelaki,” katanya yang menganggap Wilayah Persekutua­n dan Negeri Sembilan mampu memberikan cabaran paling getir buat mereka. Kuching: Jangan sampai jadi gajah putih, itu saranan Timbalan Menteri Belia dan Sukan Datuk M Saravanan selepas meninjau persiapan infrastruk­tur Sukan Malaysia (SUKMA) Sarawak 2016 di sini semalam.

Menurutnya, Sarawak berjaya menyediaka­n gelanggang bertaraf kebangsaan dan antarabang­sa untuk SUKMA 2016 namun paling penting adalah perancanga­n selepas temasya dwitahunan itu berakhir.

“Infrastruk­tur yang disediakan di Sarawak dari segi kualiti dan kedudukan sangat bagus hingga ada yang sudah bertaraf antarabang­sa. Bagaimanap­un, paling penting sekarang ialah cara

Acara skuasy akan bermula 24 hingga 28 Julai ini dengan menampilka­n acara penggunaan kemudahan berkenaan supaya tidak membazir,” katanya.

Jelasnya, kerajaan negeri diharap dapat mengatur pelbagai aktiviti serta kejohanan supaya penduduk di Sarawak memperoleh faedah serta dapat menggunaka­n infrastruk­tur berkenaan sebaik mungkin.

“Sarawak juga sudah lebih 100 peratus bersedia untuk menjadi tuan rumah bagi SUKMA kali ke-18, berdasarka­n tinjauan saya di setiap gelanggang hari ini (semalam),” katanya selepas menyaksika­n majlis penyerahan Pusat Skuasy Sarawak dari Kementeria­n Belia dan Sukan kepada Kementeria­n Belia dan Sukan dan Solidariti Sarawak semalam.

Sarawak adalah negeri pertama yang mempunyai gelanggang khas untuk acara beregu bagi sukan skuasy dan Pusat Skuasy Sarawak menempatka­n lapan buah gelanggang serta tempat duduk penonton.

„ Pasukan skuasy Sarawak mantap persediaan raih emas beregu lelaki

berpasukan, perseorang­an, beregu lelaki dan wanita serta beregu campuran.

 ??  ?? SARAVANAN (dua dari kanan) melihat gelanggang
skuasy baru ketika majlis penyerahan.
JESS (belakang) bersama Marcus berlatih di di Kompleks
Squash Negeri Sarawak.
SARAVANAN (dua dari kanan) melihat gelanggang skuasy baru ketika majlis penyerahan. JESS (belakang) bersama Marcus berlatih di di Kompleks Squash Negeri Sarawak.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia