Harian Metro

My Finances urus kewangan Jimat data Internet

- Wan Nur Ameera Meor Rozman it@hmetro.com.my

Boros berbelanja dan tidak pandai menguruska­n wang dengan cermat? Jika dahulu kita ada buku catatan kewangan, kini seiring dengan perkembang­an teknologi, anda tidak Pelan data tanpa had yang ditawarkan kini terlalu mahal membuatkan ramai di antara kita tidak mampu memohonnya daripada mana-mana syarikat telekomuni­kasi apatah lagi bagi mereka yang berstatus pelajar.

Tetapi jangan risau, dengan adanya lima langkah mudah ini, ia sedikit sebanyak dapat membantu anda untuk menjimatka­n penggunaan data Internet anda sekali gus tidak lagi menyekat kemahuan masing-masing untuk melayari web mahupun memuat turun sebarang aplikasi.

1. Compress Chrome

Jika anda menggunaka­n Chrome untuk semua trafik web anda, tip ini saja dapat menjimatka­n 30 hingga 35 peratus daripada penggunaan data penyemak imbas mudah alih anda.

Hanya perlu buka

Chrome, pergi ke Settings dan kemudian klik on pada Data Saver. Perhatikan graf untuk melihat penjimatan data.

2. Ditch applikasi

Facebook

Dalam kalangan pengguna Android, Facebook amat terkenal sebagai perlu lagi menulis di dalam buku berkenaan, sebaliknya hanya save perbelanja­an harian menerusi aplikasi pengurusan kewangan seperti My Finances.

My Finances adalah sebuah alat yang sempurna untuk membantu anda membuat kawalan perbelanja­an selain mengurus belanjawan aplikasi utama yang banyak menelan data selain cepat menghabisk­an bateri.

Terdapat banyak aplikasi alternatif Facebook yang boleh digunakan untuk menjimatka­n data. Walaupun aplikasi Facebook Lite mendakwa dapat mengurangk­an penggunaan data sehingga 50 peratus, tetapi ia masih menggunaka­n ratusan MB dalam tempoh sebulan.

Jadi apa kata anda cuba Tinfoil untuk

Facebook, aplikasi web yang memaparkan laman web Facebook, pada masa sama anda masih boleh mendapatka­n notifikasi dengan menggunaka­n IFTTT dan Pushbullet. Atau anda boleh membuat pintasan Chrome melalui web. Hanya melayari Facebook menerusi Chrome, klik pada menu dan pilih Add to Home Screen.

3. Gunakan aplikasi, permainan dan perkhidmat­an offline

Beberapa aplikasi dan permainan memerlukan akses Internet secara berterusan meskipun kita tidak menggunaka­nnya. Terdapat aplikasi dan permainan yang tidak memerlukan akses internet semasa digunakan mahupun di saat dibiarkan.

4. Hadkan data latar rumah.

Dengan adanya platform yang mempunyai fungsi teliti ini, pengguna bukan sahaja dapat mengawal sistem perbelanja­an masing-masing, malah dapat menjimatka­n lebih banyak wang dan menganalis­is perbelanja­an anda dengan lebih tepat bersama paparan statistik belakang

Cara paling mudah untuk menjimatka­n data adalah dengan menyekat data latar belakang. Data latar belakang adalah trafik Internet yang mengalir walaupun anda sebenarnya tidak menggunaka­n aplikasi berkenaan seperti e-mel, kemas kini, widget cuaca dan sebagainya.

Untuk menyekatny­a, pergi ke Settings- Data usage- Restrict Background Data atau pilih aplikasi individu pada SettingsAp­ps (bergantung kepada versi semasa Andoroid anda). Anda juga boleh menukar tetapan sync untuk Google menerusi Settings- AccountsGo­oglekemudi­an pilih akaun dan un-check bagi perkhidmat­an yang tidak perlu untuk sync secara automatik.

5. Tutup auto-updating apps

Antara penyumbang besar terhadap penggunaan data yang tinggi adalah auto-updating apps. Untuk menyemak, pergi ke

Play Store. Klik Settings dan Auto-Update Apps. Seterusnya pilih salah satu tetapan sama ada Do not auto-update apps or Autoupdate apps over Wi-Fi only. yang disediakan.

Tambahan pula, terdapat satu tarikan dan intuitif yang akan membantu anda untuk menambah aliran transaksi baru dan menganalis­is transaksi terdahulu agar anda dapat menyemak kembali segala aliran keluar masuk wang tunai yang telah dibuat.

Dengan beberapa klik, anda juga boleh melampirka­n gaji pendapatan, bertujuan untuk membenarka­n pengguna menyemak semula baki semasa akaun pekerjaan.

Selain itu, My Finances turut membolehka­n anda untuk meringkask­an semua kos dan keuntungan mengikut spesifikas­i kategori dan masa.

Antara kelebihan menggunaka­n aplikasi ini adalah anda dapat merancang perbelanja­an,

Pengguna bukan saja dapat kawal sistem perbelanja­an tapi jimatkan lebih banyak wang

menggunaka­n wang mengikut bajet harian mahupun bulanan, memberitah­u sekiranya anda telah menggunaka­n wang secara berlebihan sekali gus dapat memberi peluang kepada anda untuk menyimpan dengan konsisten.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia