Harian Metro

Perketat langkah kawalan

- Mahaizura Abd Malik mahaizura@hmetro.com.my

„ TH, kerajaan Arab Saudi bekerjasam­a pastikan keselamata­n jemaah haji, petugas

Lembaga Tabung Haji (TH) bekerjasam­a rapat dengan kerajaan Arab Saudi bagi memastikan tahap keselamata­n jemaah haji musim ini terkawal susulan kejadian keganasan yang berlaku di rantau berkenaan, baru-baru ini.

Pengurus Besar Kanan (Haji) TH Datuk Syed Saleh Syed Abdul Rahman berkata, pihaknya sudah mengadakan perbincang­an dengan kerajaan negara itu bagi mengambil langkah dengan mengetatka­n lagi aspek keselamata­n jemaah.

“Melihat kepada keadaan semasa yang berlaku di Arab Saudi dan rantau Asia Barat, kerajaan Arab Saudi sendiri mengamalka­n langkah kawalan ketat untuk memastikan jemaah haji dapat melaksanak­an ibadat haji di tempat tumpuan seperti Arafah, Muzdalifah dan Madinah dalam keadaan terkawal.

“TH amat menitik beratkan jemaah dan petugas di mana jemaah sudah diberikan Petaling Jaya: “Saya anggap ini (ke Makkah) sebagai rezeki dan hikmah selepas tidak berjaya melanjutka­n pelajaran ke peringkat sarjana dalam bidang perubatan bius (anestesiol­ogi).”

Itu kata Dr Muhamad Zayyid Muhamad Mokhtar.

Dia yang berusia 29 tahun dari Institut Kanser Negara adalah antara 600 petugas yang terpilih ke Makkah untuk berkhidmat sepanjang musim haji tahun ini.

Muhamad Zayyid mengakui tidak menyangka berpeluang ke Makkah kali taklimat secara khusus langkah yang perlu diambil jika berlaku kecemasan dan bencana selain turut memuatkan maklumat semasa dalam televisyen dan laman sesawang.

“Pada masa sama, petugas juga diberi penekanan dengan menjalani latihan dan kursus aspek keselamata­n ini bermakna dalam gerak kerja dan aktiviti petugas akan mengambil berat aspek keselamata­n dan mereka sudah bersiap sedia jika berlaku pertama sebagai tetamu Allah selepas diberi tanggungja­wab bertugas di Bilik kejadian tidak diingini,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Majlis Pelepasan Petugas Musim Haji 1437H di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya, di sini, semalam.

Tahun ini, TH menghantar 600 petugas termasuk pasukan perubatan, kebajikan dan media dari tanah air selain 200 petugas tempatan di Arab Saudi bagi memberikan perkhidmat­an kepada jemaah sepanjang tempoh mengerjaka­n ibadah berkenaan.

Beliau yang juga ketua rombongan musim haji tahun ini berkata, seramai 22,320 bakal jemaah akan berlepas melalui lapan stesen penerbanga­n seluruh negara menggunaka­n pesawat Saudi Airlines dan Penerbanga­n Malaysia (MAS).

“Sebanyak 47 penerbanga­n akan membawa semua jemaah Malaysia ke Tanah Suci secara berperingk­at bermula 4 Ogos hingga 5 September.

“Mereka dijangka pulang ke tanah air bermula 18 September hingga 15 Oktober.

“Tahun ini, kita membuat penambahba­ikan menggunaka­n pesawat lebih besar iaitu Boeing 747 yang boleh memuatkan 450 orang jemaah dan Airbus A380 (489 orang) untuk memberi lebih keselesaan kepada bakal jemaah haji,” katanya.

Beliau turut menasihati jemaah supaya memberikan kerjasama apabila mendapat arahan daripada petugas termasuk pihak berkuasa Arab Saudi.

Menurutnya, pasukan perubatan juga sentiasa bersiap sedia berhubung aspek kesihatan jemaah dan kawalan penyakit berjangkit seperti wabak Sindrom Pernafasan Virus Korona Asia Barat (MERS-Cov).

“Setakat hari ini, penyakit MERS-Cov masih terkawal bagaimanap­un pihak pasukan perubatan sentiasa bersedia. Kita juga menggalakk­an jemaah mengambil dua suntikan tambahan iaitu Phenomia dan Ifluenza terutama bagi mereka yang ada masalah kesihatan bagi mengelak penyakit berjangkit.

“Jemaah juga perlu minum air sebanyak mungkin dan jangan terdedah kepada cuaca panas yang kini berada pada 40 darjah Celsius pada malam, manakala siang boleh mencecah sehingga 50 darjah Celsius,” katanya.

 ??  ?? TIMBALAN Pengarah TH Negeri Kedah, Mohamad Zahir Hussin (tengah) mengetuai bacaan ikrar petugas haji pada majlis Pelepasan Petugas Haji Advance Party di Kompleks Tabung Haji, Kelana Jaya. PETUGAS haji mendengar taklimat pada majlis Pelepasan Petugas...
TIMBALAN Pengarah TH Negeri Kedah, Mohamad Zahir Hussin (tengah) mengetuai bacaan ikrar petugas haji pada majlis Pelepasan Petugas Haji Advance Party di Kompleks Tabung Haji, Kelana Jaya. PETUGAS haji mendengar taklimat pada majlis Pelepasan Petugas...
 ??  ?? MUHAMAD Safar (kanan) bersama Timbalan Pengarang Kumpulan New Straits Times, Yushaimi Yahaya antara petugas haji yang membuat liputan.
MUHAMAD Safar (kanan) bersama Timbalan Pengarang Kumpulan New Straits Times, Yushaimi Yahaya antara petugas haji yang membuat liputan.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia