Harian Metro

MPSepang perkenal aplikasi bayar caj parkir GURU PROAKTIF

- Hayati Ibrahim ya_t@hmetro.com.my

Cyberjaya: Majlis Perbandara­n Sepang (MPSepang) menjadi pihak berkuasa tempatan (PBT) pertama di Selangor yang memperkena­lkan aplikasi telefon pintar untuk membayar caj meletak kereta dalam pentadbira­nnya.

Timbalan Yang Dipertua MPSepang Muhammad Hafiz Shaari berkata, aplikasi ini akan digunakan mulai bulan depan.

Katanya, melalui aplikasi MPSepang Fleksi Parking ini, mereka hanya perlu membayar caj parkir kereta melalui telefon pintar tanpa mencari mesin bayar dan peraga atau ejen jualan kupon letak kereta.

“Bagaimanap­un, aplikasi ini tidak akan mengganti atau melupuskan sistem tempat letak kereta sedia ada, malah memberi pilihan kepada pengguna letak kereta yang dapat menjimatka­n masa mereka.

“Kita adalah PBT pertama di Selangor menggunaka­n aplikasi ini selaras perkembang­an semasa teknologi sejajar dengan ikon Cyberjaya

Guru di negara ini diberi kuasa autonomi untuk menentukan proses pengajaran dan pembelajar­an dalam kelas tanpa bergantung sepenuhnya kepada Kementeria­n Pendidikan.

Timbalan Ketua Pengarah sebagai pusat teknologi,” katanya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Aplikasi MPSepang Flexi Parking di sini, semalam.

Hadir sama, Penolong Pengurus Pemasaran dan Korporat Suasa Efektif (M) Sdn Bhd Rosli Mat Zin dan Ketua Pegawai Eksekutif LITS Solutions Sdn Bhd Lai Thiam Sin.

Katanya, aplikasi itu juga memudahkan pihaknya terutama penguat kuasa untuk memeriksa maklumat melalui alatan mudah alih yang Pelajaran (Pembanguna­n Profesiona­lisme Keguruan) Datuk Dr Amin Senin berkata, melalui pendekatan baharu ini, guru dan pentadbir sekolah akan bekerjasam­a serta berkongsi pengalaman bagaimana untuk menyelesai­kan masalah yang berlaku di peringkat sekolah.

“Kita mahu guru berfikir lebih kreatif dalam proses pengajaran tanpa bergantung kepada kementeria­n, Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan Pejabat Pendidikan menggunaka­n sistem sama bagi mendapatka­n pengesahan nombor pendaftara­n kenderaan yang diletakkan di tempat letak kereta.

“Selain itu, orang ramai boleh mendapatka­n resit digital yang diberikan melalui aplikasi dan e-mel sebagai bukti pembayaran malah boleh digunakan untuk sebarang tuntutan,” katanya.

Beliau berkata, aplikasi terbabit boleh dimuat turun ke dalam telefon pintar sejak 15 Julai lalu dan mengisi maklumat sebelum menambah nilai bermula RM5 hingga RM20.

“Pengguna boleh menggunaka­n Daerah (PPD).

“Ini adalah satu usaha kerajaan untuk memberi peluang kepada pengurusan sekolah menentukan hala tuju tersendiri dan kementeria­n hanya masuk campur sekiranya ia membabitka­n isu dasar,” katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.

Bagaimanap­un, Dr Amin berkata, pihak kementeria­n juga akan melakukan pemantauan, tetapi bukan kaedah yang digunakan, sebaliknya keputusan daripada pelaksanaa­n pendekatan itu.

Beliau berkata, pendekatan baharu itu juga termasuk dalam Gelombang Kedua Pelan Pembanguna­n Pendidikan Malaysia (PPPM) yang bertujuan mengukuhka­n sistem dalam kelas.

“Kami menyasarka­n semua 10,000 sekolah di seluruh negara dapat mengguna pakai inisiatif ini sebaik aplikasi ini untuk membayar caj letak kereta satu kenderaan juga mereka boleh mendaftark­an sehingga enam kenderaan di dalam akaun mereka.

“Kita harap aplikasi ini dapat memudahkan urusan orang ramai untuk membayar caj tempat letak kereta di sekitar Sepang,” katanya.

„ Tenaga pengajar diberi kuasa autonomi sepenuhnya atur proses pengajaran, pembelajar­an

sahaja gelombang kedua ini tamat menjelang 2020 kelak.

“Setakat ini, 1,178 sekolah di seluruh negara sudah menggunaka­n pendekatan ini dan 64 daripadany­a termasuk sekolah luar bandar sudah diiktiraf sebagai sekolah contoh.

“Apabila pendekatan guru berubah, murid atau pelajar lebih berketramp­ilan, berkeyakin­an dan berani serta kreatif, sekali gus merealisas­ikan hasrat untuk meningkatk­an kemenjadia­n murid,” katanya.

Ditanya sama ada pendekatan ini akan membebanka­n guru, beliau berkata, ia langsung tidak membebanka­n sebaliknya memberi kebebasan kepada mereka untuk mengendali­kan sesuatu masalah atau proses pengajaran serta pembelajar­an mengikut kreativiti masing-masing.

 ?? FOTO: SAMADI AHMAD ?? LAI (kiri) bersama Rosli menunjukka­n aplikasi caj bayaran parkir.
FOTO: SAMADI AHMAD LAI (kiri) bersama Rosli menunjukka­n aplikasi caj bayaran parkir.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia