Harian Metro

Penduduk resah cawangan bank tutup RAYU ATM BANTU

- Ramli Ibrahim am@hmetro.com.my

Keputusan pengurusan CIMB Bank Berhad (CIMB) menutup cawanganny­a di Muadzam Shah di sini, menimbulka­n keresahan orang ramai terutama pelanggan untuk melakukan urusan perbankan.

Penduduk di sekitar kawasan itu terutama yang tinggal di luar bandar meminta pengurusan bank berkenaan menimbangk­an semula keputusan itu kerana ia satu-satunya cawangan CIMB di daerah itu.

Ahli Parlimen Rompin Datuk Hasan Ariffin juga kecewa dengan penutupan cawangan bank itu yang memberikan perkhidmat­an kepada masyarakat dan ahli perniagaan setempat sejak sekian lama.

Beliau berkata, pihak pengurusan bank itu tidak seharusnya hanya melihat dari segi keuntungan cawangan dan kecekapan pengurusan sebagai penentu keuntungan.

Keluarga dua mangsa yang hilang di hutan Pos Pulat di sini, lebih sebulan lalu merayu supaya kepakaran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) digunakan untuk membantu operasi mencari dan menyelamat (SAR).

Dalam kejadian 13 Jun lalu, Zarani Abdullah Zawawi, 37, dan Sudin Salleh, 30, dari

Jeli: Seorang lelaki yang menghidap penyakit mental dilaporkan hilang di hutan Kampung Sungai Satan, Ayer Lanas di sini, sejak lima hari lalu.

Nordin Ismail, 52, yang tinggal di Kampung Tanjung Baru, Badang, Kota Bharu hilang ketika berada di rumah saudaranya dan sehingga semalam, dia masih belum ditemui.

Ibunya, Semah Harun, 66, berkata, pada 24 Julai lalu, anaknya keluar sendirian dari rumah mereka di Kota Bharu untuk mengambil ubat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian dengan teksi.

Katanya, anaknya kemudian dikatakan pergi ke rumah saudaranya di Sungai Satan di sini, Ahad lalu tanpa pengetahua­nnya sebelum dilaporkan hilang pada keesokan hari (Isnin).

“Saya hanya mengetahui anak hilang di sana, selepas saudara menghubung­i memaklumka­n anak hilang. Kampung Kuala Lah pergi ke Hutan Pos Pulat untuk mencari kayu kemuning.

Mereka sepatutnya memasuki hutan itu hanya untuk tempoh satu hingga dua minggu, namun sehingga kini mereka masih belum pulang ke rumah.

Harian Metro sebelum ini melaporkan, pasukan SAR menemui rangka tulang dipercayai milik seorang mangsa yang hilang, namun sehingga kini identitiny­a masih belum diketahui.

Bapa Zarani, Abdullah Zawawi Tahir, 58, yakin pasukan Saya terkejut kerana menyangka dia berada di sekitar bandar Kota Bharu.

“Sebaik dimaklumka­n, saya bergegas ke rumah saudara dan berusaha mencari di kawasan sekitar dengan bantuan ahli keluarga dan penduduk kampung.

“Selepas pelbagai usaha keselamata­n itu dapat membantu kerana mereka berpengala­man membabitka­n tugas dalam hutan selain memiliki anggota yang ramai.

Katanya, kini mereka terpaksa mengambil inisiatif sendiri meneruskan usaha mencari membabitka­n ahli keluarga dan penduduk kampung dengan kemampuan yang terhad berikutan mencari gagal, kami menghubung­i bomba untuk bantuan, semalam (kelmarin),” katanya.

Menurutnya, dia difahamkan kali terakhir anak sulung daripada enam beradik itu ditemui penoreh di hutan berhampira­n.

“Pada pagi itu, penduduk kawasan hutan yang begitu luas.

“Walaupun usaha ini masih menemui jalan buntu, tetapi ahli keluarga bersama penduduk kampung tidak putus asa dan masih meneruskan usaha mencari pada waktu siang hari.

“Kami merayu kepada pengurusan ATM membantu kami dalam operasi itu kerana mereka kampung ada ternampak anak saya bersarapan di kedai makan sebelum dilihat menuju ke hutan berhampira­n. Saya hanya mampu berdoa semoga dia ditemui selamat,” katanya.

Sementara itu, Ketua Operasi dari Balai Bomba dan Penyelamat Jeli Che Azmi Che lebih berpengala­man selain pakar dengan selok-belok di dalam hutan,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kuala Lah, semalam.

Sementara itu, isteri Zarani, Maskah Ab Kadir, 37 pula berkata, penduduk kampung juga sering mengadakan solat hajat di tempat kejadian supaya dipermudah­kan usaha mencari suaminya.

“Biarpun suami masih belum ditemui, saya tidak berputus asa kerana yakin dia masih hidup” katanya.

„ Cari dua lelaki hilang di hutan Pos Pulat lebih sebulan lalu

Mahmud berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 5.35 petang kelmarin sebelum enam anggota dikejarkan ke lokasi kejadian.

“Sebaik tiba di lokasi kejadian, operasi pencarian dilakukan di kawasan kali terakhir mangsa ditemui, namun tiada sebarang penemuan sebelum operasi dihentikan jam 7.03 malam. Hari ini (semalam) kita menggunaka­n anjing pengesan tetapi belum menemui sebarang petunjuk,” katanya.

 ??  ?? PENDUDUK kampung membuat solat hajat di kawasan Hutan Pos Pulat.
PENDUDUK kampung membuat solat hajat di kawasan Hutan Pos Pulat.
 ?? Semah Harun ?? ANGGOTA keselamata­n bersama orang kampung mencari Nordin yang hilang di Hutan Kampung Sungai Satan, Ayer Lanas. Sebaik dimaklumka­n, saya bergegas ke rumah saudara dan berusaha mencari di kawasan sekitar dengan bantuan ahli keluarga dan penduduk kampung”
Semah Harun ANGGOTA keselamata­n bersama orang kampung mencari Nordin yang hilang di Hutan Kampung Sungai Satan, Ayer Lanas. Sebaik dimaklumka­n, saya bergegas ke rumah saudara dan berusaha mencari di kawasan sekitar dengan bantuan ahli keluarga dan penduduk kampung”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia