Harian Metro

ORANG SAMPAH

-

Sebuah lori sampah membuang muatan sampahnya yang penuh dengan daging busuk, jarum suntikan terpakai dan dua mayat - seorang lelaki pertengaha­n umur dengan kesan kelar di leher dan bayi yang baru dilahirkan.

Sekumpulan pencari sampah membaling mayat bayi malang itu ketepi dan mengoyak pakaian mayat lelaki itu untuk mencari barangan kemas yang dipakai mangsa.

Melihat keadaan yang kecoh, beberapa samseng masuk campur dengan menghalau kumpulan pencari sampah itu sebelum memeriksa mulut mayat berkenaan dan mencabut gigi emas dengan playar berkarat.

Inilah suasana biasa tapak pelupusan sampah terbesar di dunia di mana 20,000 tan buangan yang dihasilkan penduduk Mexico City dibuang setiap hari.

Tapak itu juga adalah kediaman untuk lebih 2,000 penduduk yang digelar orang sampah yang terpaksa hidup seperti hamba di bawah kawalan kumpulan mafia yang diketuai seorang lelaki dikenali sebagai raja sampah.

“Kami seperti haiwan di sini,” kata Cristobal Cortez, yang dilahirkan dan menjalani kehidupan menyisih timbunan sampah yang dihasilkan oleh 21 juta penduduk Mexico City.

“Apabila saya perlukan kasut atau anak lelaki saya mahukan baju sekolah, saya mesti menyelongk­ar sampah bersama-sama tikus.

“Semua yang saya

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia