Harian Metro

Bangunan berciri masa depan

- DARI MUKA 1

Galeri berbentuk unik itu menggunaka­n konsep dua kiub geometri berstruktu­r kaca lut sinar pada bahagian dalaman, secara tidak langsung menampilka­n perbezaan ketara dengan galeri hartanah konvension­al lain.

Bentuk kiub dipilih dalam rekaan seni bina itu bertujuan memastikan ketahanan struktur selain memaksimum­kan penggunaan ruang bagi mengharmon­ikan keseluruha­n bangunan dengan alam sekitar.

Direka mengikut penyesuaia­n bentuk isipadu dan struktur ruang bebas dalam galeri bagi tempoh jangka panjang untuk mewujudkan ruang fleksibel bagi memudahkan perubahan penggunaan ketika kitaran hayat bangunan.

Ia membolehka­n susun atur ruang dalaman diubah sejajar dengan fungsi baru, selain memenuhi tuntutan rekaan bangunan pada masa depan.

Galeri berkeluasa­n

609.6 meter persegi ini membolehka­n cahaya mencukupi masuk ke dalam ruang, sekali gus memaksimum­kan pemandanga­n di dalam dan luar bangunan.

Dibina sepenuhnya dengan kaca dan keluli, ia turut menampilka­n pemandanga­n hutan di sekitar bangunan dan mencipta perubahan

Galeri ICE berbentuk dua kiub bercirikan

moden dan kontempora­ri

 ??  ??
 ??  ?? BENTUK kiub dalam rekaan seni bina Galeri ICE bagi memastikan ketahanan struktur selain memaksimum­kan penggunaan ruang bagi mengharmon­ikannya dengan alam sekitar.
BENTUK kiub dalam rekaan seni bina Galeri ICE bagi memastikan ketahanan struktur selain memaksimum­kan penggunaan ruang bagi mengharmon­ikannya dengan alam sekitar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia