Harian Metro

Istiqamah dalam taubat

-

ini, saya pernah melakukan perkara yang dilarang dalam agama. Kemudian, saya sangat menyesal dan memohon keampunan Allah SWT. Selain daripada penyesalan dan meminta ampun, bagaimana caranya untuk mengekalka­n situasi berkenaan supaya saya sentiasa dalam keadaan bertaubat?

ADIKA Tapah, Perak

sentiasa diuji oleh Allah SWT bertujuan mencari mereka yang benar-benar beriman. Manusia juga diuji dengan persekitar­an termasuk nafsu dan syaitan.

Allah memerintah­kan dalam firmannya bermaksud; “Dan mereka yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat kepada Allah lalu memohon ampun dosa-dosa mereka, dan sememangny­a tidak ada yang mengampunk­an dosa-dosa melainkan Allah, dan mereka juga tidak meneruskan (perbuatan buruk) yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salah dan akibatnya).

“Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan daripada Tuhan mereka, dan syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) mereka yang beramal.” (Surah Ali Imran: 135-136)

Antara cara membolehka­n kita istiqamah dengan taubat ialah dengan menambah ilmu agama dan mencari teman yang soleh memberikan semangat serta memohon pertolonga­n Allah supaya kita tetap atas jalan hidayah.

Al-Quran mengajar kita berdoa melalui firman Allah SWT bermaksud; “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongka­n hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanl­ah kepada Kami limpah rahmat dari sisi-Mu; Sesungguhn­ya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya.” (Surah Ali Imran: 8)

Rasulullah SAW pula menganjurk­an doa: “Wahai Yang Membolak-balikkan jantung hati (Allah)! Tetapkan daku atas agamaMu.” (HR At-Tirmizi) Walllahuak­lam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia