Harian Metro

‘FAM PERLU HATI-HATI’

- Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my

Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) harus berhati-hati dalam menyelesai­kan kemelut yang melanda badan induk itu bagi mengelak campur tangan kerajaan sehingga boleh mengundang risiko digantung Persekutua­n Bolasepak Antarabang­sa (FIFA).

Ketika konflik kini melanda FAM susulan dakwaan pemilik kelab Johor Darul Ta’zim (Johor DT) Tunku Ismail Sultan Ibrahim memiliki ‘pendrive’ mengandung­i bukti penyelewen­gan dan salah laku pegawai FAM, Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin tampil menjadi orang tengah bagi mencari jalan penyelesai­an.

Bagaimanap­un kehadiran Khairy ini menimbulka­n persoalan mengenai sejauh mana pembabitan beliau dalam urusan badan induk bola sepak tanah air itu.

Ini susulan pengakuan Khairy sendiri yang mengarahka­n Bendahari FAM Datuk Seri Norza Zakaria dan Ketua Jabatan Kewangan FAM Datuk V Ampega bertemu dengan Tunku Ismail bagi memberikan talimat kewangan badan induk itu tanpa pengetahua­n Setiausaha Agung FAM Datuk Hamidin Mohd Amin. semalam.

Hadir sama Pengerusi Jawatankua­sa Belia, Sukan, Kebudayaan dan Warisan negeri Datuk Zulkurnain Kamisan, Timbalan Menteri Pengangkut­an Datuk Aziz Kaprawi dan Ahli Parlimen Parit Sulong Datuk Noraini Ahmad.

Formula Khairy itu susulan pertemuann­ya dengan Presiden FAM Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah sebelum ini berikutan isu persaraan empat pemain Johor Darul Ta’zim (JDT) daripada skuad kebangsaan.

Ia juga pendedahan Tunku Ismail yang mendakwa mempunyai pemacu simpanan mudah alih (pendrive) mengandung­i maklumat amalan rasuah FAM selama

Malah kedua-dua Timbalan Presidenny­a Datuk Seri Afandi Hamzah dan 30 tahun serta salah laku pegawainya.

Sementara itu, berkaitan hasrat Malaysia mahu menjadi juara keseluruha­n Sukan SEA 2017, Khairy berkata, bagi mencapai sasaran itu, kontinjen negara perlu memperoleh kira-kira 100 pingat emas.

“Saya harap kontinjen negara berjuang sehabis baik untuk merealisas­ikan harapan ini,” katanya.

Terdahulu, lebih 15,000 peserta menyertai Fit Malaysia yang bermula jam 7 pagi dan berakhir jam 5 petang semalam.

Pelbagai program dianjurkan sempena Fit Malaysia termasuk persembaha­n aerobik, aktiviti larian, berbasikal dan pameran kesihatan. Datuk Mokhtar Ahmad juga dikatakan tidak dimaklumka­n mengenai pertemuan itu.

Selepas itu Khairy menyatakan ingin mengadakan pertemuan dengan FAM bagi membincang­kan mengenai formula yang diyakininy­a bukan saja mampu menyelesai­kan pertelingk­ahan itu malah boleh membawa semua pihak membangunk­an bola sepak.

Situasi yang berlaku di Wisma FAM kini dipantau Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) dan Setiausaha Agungnya Datuk Windsor Paul John mengingatk­an agar FAM tidak hilang kawalan.

“Kami sedang memantau perkara itu. Jika berlakunya campur tangan kerajaan, kami akan bertindak sekiranya

„ Windsor ingatkan badan bola sepak negara

agar tidak hilang kawalan

(gambar)

ada aduan rasmi dari FAM,” katanya ketika dihubungi semalam.

Dengan FAM seakan kehilangan nakhoda kapal apabila Presidenny­a Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkeras untuk meneruskan hasrat meletakkan jawatan dan tidak mahu campur tangan dengan kemelut itu, Afandi dan Mokhtar pula terus berdiam diri ketika badan induk itu ‘diserang’ hebat oleh Tunku Ismail.

Jika masalah kepimpinan gagal ditangani segera, ia boleh mengundang campur tangan orang luar dan mungkin jawatan yang akan dikosongka­n Tengku Abdullah itu nanti perlu segera diisi individu lain menerusi Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) FAM.

 ??  ??
 ??  ?? KHAIRY (dua dari kanan) yakin formulanya mampu selesai masalah.
KHAIRY (dua dari kanan) yakin formulanya mampu selesai masalah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia