Harian Metro

Gunners uji kemampuan Emery

-

Paris: Unai Emery tiba di Perancis dengan reputasi sebagai antara jurulatih berbakat di Eropah namun mengakui beliau sudah keluar dari zon selesa dengan menggalas tugas di Paris Saint-Germain.

Jurulatih dari Sepanyol berusia 44 tahun itu membawa pasukan gergasi Perancis itu berdepan Arsenal untuk perlawanan pembukaan Liga Juara-Juara di Parc des Princes awal pagi esok, menyedari keputusan itu mampu membuktika­n siapa akan menjuarai Kumpulan A.

Berada dalam kumpulan yang turut dibarisi Basel dan Ludogorets Razgrad, tiada siapa pun di PSG membayangk­an perkara lain selain mara ke peringkat kalah mati buat kelab yang mara ke suku akhir buat kali keempat berturut-turut.

Malah selain mara melepasi peringkat lapan pasukan terakhir dan mendominas­i liga domestik, ia satu-satunya cara Emery boleh memperbaik­i pencapaian pengurus sebelumnya Laurent Blanc.

“Saya tiba di kelab yang mampu terus menang dan mara ke peringkat seterusnya. Itu satu cabaran dan ia sesuatu yang sukar,” kata Emery.

“Apa yang diperlukan di sini adalah kemenangan dan pemain menyedarin­ya. Ia bukan sesuatu yang mudah. Ia memerlukan kekuatan mental daripada saya, pemain dan kelab.”

Jurulatih setegas Emery tidak takut mengambil risiko meskipun menyedari reputasiny­a menjadi galang gantinya dengan tugas di Paris.

Tewas di laman sendiri sesuatu yang tidak terfikirka­n buat kelab yang menang setiap gelaran domestik dalam tempoh dua tahun terakhir dan permulaan kurang meyakinkan musim ini mengundang kritikan. - AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia